Barion Pixel

Cukor + gyerek= túlpörgés mítosz

Számos szülő számol be arról, ha gyermeke cukros ételt/italt fogyaszt, „túlpörög” / „nem bírnak vele”. De vajon ennek van valóságalapja? Mi a helyzet a cukorral?

Szülinapi zsúr, torta, sütik, cukros üdítő, egy csapat gyerek, ajándékok, hangzavar, rohangálás. Kész is a szülők rémálma? Sokan vélekednek így, de nézzük is meg ennek hátterét!

A mítosz mögötti ember

1973-ban Benjamin Feingold allergológus közétett egy kiadványt, miszerint a színezékektől, szalicilátoktól, mesterséges ízanyagoktól mentes diéta javíthatja a hiperaktivitást. Bár Feingold diétája nem követelte kifejezetten a cukor elhagyását, sok szülőnek azt sugallta, hogy jobb kerülni. Erre nem voltak bizonyítékok.

Cukor + gyerek= túlpörgés mítosz

Cukor tudomány

A cukor és a hiperaktivitás közötti összefüggést azonban azóta alaposan megcáfolták a kutatás két alapos és jól értékelt áttekintésében, 1994-ben és 1995-ben.

A kutatók elsöprő konszenzusa az volt, hogy nincs összefüggés.


Aztán egy 1978-as tanulmány, amelyet a Food and Cosmetics Toxicology folyóiratban publikáltak, azt találta, hogy a hiperaktív gyermekek glükóztolerancia-tesztjei reaktív hipoglikémiára (alacsony vércukorszintre) utaltak. Egyelőre azonban nincsenek jó elméletek az összefüggés magyarázatára.

Azóta több nagyobb tanulmányt végeztek anélkül, hogy bebizonyították volna, hogy a cukor hiperaktivitást okoz.

Szülői észlelés

 Érdekes módon a kutatók azt találták, hogy a szülők nagyobb valószínűséggel mondják azt, hogy gyermekeik túlságosan aktívak, amikor azt gondolják, hogy cukrot fogyasztottak.

Egy tanulmányban a szülőket arra kérték, hogy értékeljék gyermekük hiperaktivitását, miután cukortartalmú italt fogyasztottak. A szülők és a kutatók előtt ismeretlenül az ital cukormentes volt, de a szülők így is hiperaktívabbnak értékelték gyermeküket.

A Journal of Abnormal Child Psychology 1994 augusztusában megjelent tanulmány kimutatta, hogy azok a szülők, akik úgy vélik, hogy a cukor befolyásolja a gyermek viselkedését, nagyobb valószínűséggel fogják gyermekeiket hiperaktívnak, ha azt hitetik velük, hogy a gyermek éppen cukros italt ivott.

Azaz a szülői észlelést befolyásolja a szülők meggyőződése. Ezt mi is látjuk a rendelésen minden nap. Ha például a szülő meg van győződve róla, hogy sok almától neki fáj a hasa, akkor a gyerekén is ezeket a tüneteket észleli -pedig nem fáj a gyermek hasa. Fontos figyelnünk arra, hogy a mélyen gyökerező meggyőződéseink mennyire torzíthatják a szülői észlelésünket. Érdemes ilyenkor a másik szülővel is beszélgetni erről.

De akkor mitől pörögnek a gyerekek?

 Nagyobb mennyiségű cukor előkerül szülinap ünneplésekor, karácsonykor, húsvétkor, családi és baráti összejövetelekkor, nyaraláson.. látod a mintát? Csupa olyan esemény, amikor a gyerekek egyébként is izgatottak, túlstimuláltak.

A gyermek valójában a játék és a barátokkal, rég nem látott rokonokkal való együttlét izgalma viselkedhet így. Érdemes számba venned a gyermeked környezetét, mielőtt az édességet hibáztatnád a hiperaktivitásért vagy a rossz viselkedésért. Egyes tanulmányok még azt is sugallják, hogy a cukornak valóban lehet nyugtató hatása is, mert egy szerotonin nevű vegyszert termel, amely hozzájárul a jó közérzethez. 

Szakemberként ismerjük a szülők álláspontját, ezek anekdotikus bizonyítékok, visszaemlékezésen alapulnak. Sajnos nem erős evidencia szint.

Sok dolog magyarázhatja a jelenséget, például az, hogy ők gyerekek.. Ha stimulálódnak (barátok, játék, összejövetelek, stb.), képesek túlstimulálódni és máshogy viselkedni.

Teljesen más megítélés alá esik ez a jelenség, mint a másik oldal: ha a gyermek naponta rengeteg finomított szénhidrátot eszik. Utóbbinál az okokat meg kell vizsgálnunk, ha ezt evészavar/válogatósság miatt teszi, és kiszorítja ezzel a gyümölcsöket, zöldségeket, rostokat, székrekedéshez vezet. Egy székrekedéses gyermek rosszkedvű lehet, aki ha kap egy kis ételt (amiben lesz cukor), egyszerűen jobb lesz a kedve, lesz energiája.

Ha egy kevésbé kiegyensúlyozott étrendű gyermek (pl. ha túl sok idő telik el étkezések között, és nagyon éhes) kap egy tejszeletet, energiát fog kapni. Elkezd aktívabb lenni, és ezt könnyű összekeverni a túlpörgéssel, pedig lehet a normál vércukorszint jele is (ha előtte nem volt normál a túlzott éhség miatt). Amikor szénhidrátot eszünk, szervezetünk lebontja az ételt egyfajta cukorrá, amelyet glükóznak nevezünk. Szerveink, szöveteink és sejtjeink a glükózra, mint létfontosságú energiaforrásra támaszkodnak, ha ennek a szintje nem optimális, a gyermek tényleg fáradtnak, rosszkedvűnek tűnhet.

Vedd figyelembe mindig, hogy ő gyermek, ha a viselkedését az evéssel összekötöd, vizsgáld meg a környezetet és a helyzetet.

strawberry, sugar, vitamins-4958113.jpg

Mindenben van cukor?

A gyümölcsben is vannak természetes cukrok, amelyeket fruktóznak nevezünk, csakúgy, mint a tejben, amely a laktóz nevű természetes cukrot tartalmazza. A természetes cukrokat nem korlátozzuk, inkább a hozzáadott cukrokra kell figyelnünk, mivel ezek hozzájárulhatnak olyan egészségügyi állapotokhoz, mint az elhízás, a fogszuvasodás, a szívbetegségek, a magas koleszterinszint, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség és a zsírmáj (bár a bizonyítékok nem egyértelműek, ezeken a mai napig dolgoznak, a kutatásoknak vannak korlátai, további vizsgálatok szükségesek).

2 év alatt a gyermekeknek egyáltalán nem javaslnak cukrot, a 2 és 18 év közötti gyermekek számára legfeljebb 25 grammot, azaz körülbelül hat teáskanál hozzáadott cukrot javasolnak naponta.

MÉRTÉK
Most, mielőtt rossz szülőnek éreznéd magad, amiért több cukrot engedsz a gyerekeidnek, mint amennyit az AAP vagy a WHO ajánl, biztos lehetsz benne, hogy a szakértők tisztában vannak vele, hogy ez nem mindig egyszerű feladat, és nem mindig teljesíthető. A mérték a lényeg, nem a teljes tiltás. Nem jó egyébként sem, ha a gyermektől egy egész élelmiszercsoportot eltiltunk, annak lehet evészavar a következménye.

A gond nem is a csokitortával meg a mama sütijével van (bár meg lehet ám csinálni sokkal kevesebb cukorral), hanem az elrejtett cukrokkal, amelyet a gyártók nem akarják, hogy meglássunk a termékcímkéken. Ezeket minden nap fogyasztva könnyen túlléphető a mérték.

Vannak ún. kódszavak, melyek ugyanúgy cukrot jelentenek, tök mindegy, honnan vonták ki őket:

kukoricaszirup,glukóz-fruktóz szirup,kókuszvirágcukor,dextróz,barnacukor,dextrin,maltodextrin,méz,melasz,rizsszirup,agavé juharszirup….

Ezek már benne lehetnek egy teljes kiőrlésű zsemlében is, vagy egy finom gyümölcslében. Olyan élelmiszerekben, amelyekből létezik tényleg hozzáadott cukortól mentes. Ezekkel lehet igazán túllőni a napi cukorfogyasztást, nem az egy szem kakaós csigával! Olvasd el mindig az összetevőket! Ha minőségi ételekkel egyensúlyozod ki a 2 évnél idősebb gyermeked néhai cukorevését, nem lesz gond!

Nem jó alternatívák általában gyerekeknél az édesítőszerek.

Egyes édesítőszerekről, például az aszpartámról és a szacharinról ismert, hogy egyes egyénekre negatív hatással vannak, és az ADHD-s gyerekek fejfájásához vagy tanulási problémákhoz vezethetnek.. A mesterséges színezékek és aromák szintén megzavarhatják az agyműködést. Európában figyelmeztető címkék vannak a mesterséges színezéket és aromát tartalmazó élelmiszereken.

Ahelyett, hogy a cukrot mesterséges édesítőszerekkel helyettesítenéd, próbáld meg értően olvasni a címkéket!

Mi van, ha látom a túlpörgést?

Szülőként a megfigyeléseid fontosak, és minden aggodalmadat gyermeke étrendjével és viselkedésével kapcsolatban alaposan meg kell vizsgálni, és meg kell beszélni a gyermekorvossal. A gyerekek hiperaktivitásasokkal többről szól, mint a táblacsoki utáni viselkedés.

A figyelemhiányos hiperaktivitás (ADHD) gyermekeknél az agyfejlődésben tapasztalható különbség, amely befolyásolhatja összpontosítási és önkontroll-képességüket.Az ADHD tünetei gyermekenként változnak. A legtöbb gyerek azonban a következő kulcsjelek kombinációját mutatja:

  • Figyelmetlenség: Előfordulhat, hogy a gyermek nem tud figyelni, vagy figyelme könnyen elterelődik.
  • Impulzivitás: a gyermek gondolkodás nélkül cselekszik, például félbeszakít másokat.
  • Hiperaktivitás: a gyermeke folyamatosan mozgásban van, túl aktív vagy túl sokat beszél.

Előfordulhat, hogy ficánkolást, izgatottságot és a hiperaktivitás egyéb jeleit észleled a gyermekben, mielőtt figyelmetlenséget vagy impulzivitást észlelnél

Nincsenek olyan tanulmányok, amelyek azt mutatnák, hogy a cukorfogyasztás ADHD-t okoz.

Ha bármely tünetet észleled a gyermeknél, kérd a gyermekorvos, gyermekpszichológus/pszichiáter segítségét!

Gyerekbarát cukormegszorítás

Nem ajánlott gyermekkorban sem egy egész makrotápanyag, a szénhidrát teljes kivonása az étrendből. Mértékkel 2 év felett fogyasztható. Evészavaros gyermekpácienseinknél más a helyzet, ott kevésbé lehetünk szigorúak.

Ha úgy gondolod, gyermeked túl sok cukros ételt, italt fogyaszt (ÉS NEM EVÉSZAVAROS):

  • Fokozatosan csökkentsd: ne egyik napról a másikra vágd el, ez nagyon nem ajánlott. Ha a muffinba a recept 200 gramm cukrot ír, tegyél bele 100 grammot, és kicsit több sütőport. Ha ez megvan, még kicsit kevesebbet, esetleg ha banánnal édesíted, mást is adsz hozzá az édes ízen kívül. Fokozatosan otthon se tegyél annyi cukrot a kávéba, át lehet szoktatni szép lassan az ízlelőbimbókat. A gyermeknek is egyre kevesebb kakaópor a tejbe, egyre kevesebb szörp – helyette frissen facsart gyümilé, citromlé-, stb.
  • Nasidoboz: egy napi nasi benne, 2 év felett lehet ez már tönkölyropi, pufi, 1 szelet finom csoki/édesség / akármi/1 adag gumicukor (nem egy zacskó, de a kis zacskós Haribo oké, kevés van benne). Ezt bízd rá gyermekedre, bármikor megeheti, de aznap nincs több nasi.
  • Előny nasik: ezek azok, amik nem csak cukrot, hanem más előnyt rejtenek- kalcium/rost/vitamin van bennük, azaz nagy részük gyümi/tejtermék. Ilyen a túró rudi, az almás pite (édes almánál a töltelékbe nem is kell cukor!!), meggyes rétes, gesztenyepüré, stb. Evészavaros gyerekeknél ezeket nem is nasinak számítjuk.
  • Olvasd el az összetevőket: főleg ott, ahol nem gondolnád. Jöhet a pékáru, a gyümilé, a keksz. Válassz olyat, amelyben nincs cukor (és nincs is elrejtve)- pl. Korpovit keksz.
  • Italok: ebből tud a gyermek, a felnőtt a legtöbb cukrot bevinni. Éppen ezért erre nagy hangsúlyt helyezz, olvasd el, mi van benne és lépj (lassan). A vízbe tudsz dobni gyümölcsös jégkockát, tehetsz bele szörp helyett 1-2 fagyasztott meggyet, friss narancs/mandarinlevet.
  • Ízáthangolás: a gyerekeknek nagyon jó még az ízérzékelése, a nem olyan édes recepteket át tudod hangolni fűszerekkel. Jöhet a fahéj, a vaníliarúd, citromhéj, narancshéj, stb. – ÉS kevesebb cukor, mint amit a recept ír. A túlérett banán, az almapüré is jó ötlet.

Szacharóz

Bár ezek a vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy negatív kapcsolat van a cukorbevitel és az ADHD között, nem minden tanulmány támogatja ezt. Egy 2019-es tanulmányban a kutatók azt vizsgálták, hogy a szacharózfogyasztás összefüggésben van-e az ADHD kialakulásával.

A tanulmány eredményei azt mutatták, hogy a 6 és 11 év közötti gyermekek körében a szacharóz fokozott fogyasztása nem járt együtt az ADHD fokozott kockázatával. Bár a szacharóz csak egyfajta cukor, ezek az eredmények azt mutathatják, hogy csak bizonyos típusú cukor befolyásolja az ADHD-t.

Mesterséges adalékanyagok

Azt is javasolták, hogy a mesterséges adalékanyagok, amelyek gyakran megtalálhatók a cukorban gazdag élelmiszerekben, negatívan befolyásolhatják az ADHD tüneteit. A témával kapcsolatos kutatások nagy része azonban elfogultnak vagy hibásnak tűnik.

Például a tanulmányok 2015-ös áttekintése 24 mesterséges ételfestékkel (AFC) és 10 további tanulmányt vizsgált az ADHD étrendi korlátozásairól.

Bár úgy tűnt, hogy az étrend korlátozása előnyös néhány ADHD-s gyermek számára, az AFC és az ADHD közötti kapcsolatról rendelkezésre álló tanulmányok gyengék voltak.

ADHD és cukorfüggőség

Az ADHD és a cukorfüggőség kapcsolatával kapcsolatos kutatások ritkák, nagyon kevés tanulmány érinti ezt a témát.

Az egyik 2010-es áttekintés az ADHD és a túlevés közötti lehetséges kapcsolatot tárgyalja, amely a cukorfüggőségre is kiterjedhet.

Ebben az áttekintésben a szerző kifejti, hogy az ADHD-val kapcsolatos bizonyos viselkedések – különösen azok, amelyek impulzívak vagy figyelmetlenek – hozzájárulhatnak a túlevéshez. A túlevés viszont egy nagyobb ételfüggőség tünete lehet.

Fontos azonban megjegyezni, hogy e feltételek közötti kapcsolat kutatása korlátozott.

__
WHO ajánllás

Gyermekek számára a szabad cukor maximális ajánlott bevitele – életkortól és nemtől függően – alacsonyabb. A serdülők és az aktív sportolók számára ez több is lehet. Egy-három éves gyermekeknél a 10 energiaszázalék körülbelül napi 30 gramm cukornak felel meg (körülbelül 6 teáskanál) (a tápanyagbevitelre vonatkozó D-A-CH referenciaértékek alapján számítva). A 4-6 éves gyermekek esetében ez körülbelül 35 gramm ingyenes cukor naponta, a 7-10 éves gyermekek esetében pedig körülbelül 42 gramm ingyenes cukor naponta. Szemléltetésképpen egy pohár limonádé (250 ml) átlagosan 18 gramm szabad cukrot tartalmaz. Az 1. életévben kerülni kell a hozzáadott cukor adagolását.

Emellett a WHO ésszerű hosszú távú egészségpolitikai célnak tartja az ingyenes cukorbevitel további 5 energiaszázalék alá történő csökkentését (azaz legfeljebb 5 teáskanál cukor naponta felnőtteknél).

__

dr Tóth Barbara
dr Tóth Barbara
Gyógynövénykutató gyógyszerész, egészségügyi-szakfordító tolmács. Főbb kutatási területe a növények hatásosságának és biztonságosságának, valamint tartalomanyagainak vizsgálata. Évek óta részt vesz a gyógyszerész- és orvostanhallgatók egyetemi képzésben és egészségügyi szakemberek továbbképzésében. Több fórumon és módon is közreműködik a nagyközönség hiteles és szakszerű tájékoztatásában, az érdeklődők számára elérhetővé és megérthető téve a legfrissebb tudományos eredményeket.

ÚJ KISOKOS

KISOKOSOK

Ingyenes letöltés

error: Vedd fel a kapcsoaltot velünk, ha szeretnéd átvenni anyagainkat.