-minden szülőnek látnia kell-
Biztosan nehéz számunkra az, amikor gyermekünk nem eszik. Ez egy családi ügy, sajnos tönkre is teheti a családot.
Emellett hajlamosak vagyunk a gyermekünk nem evését/nem jól evését csak a saját, szülői szemszögünkből vizsgálni.
Számunkra rossz, majd elviselhetetlen ez a helyzet, hiszen
- mindennapi stresszforrás, ingerlékenyek, csalódottak, kimerültek, tehetetlenek vagyunk
- sok energiát elvesz, és van, hogy feladjuk
- kellemetlen a családtagok, ismerősök, gondozó nénik előtt (biztos azt hiszik mi rontottuk el..)
- aggódunk érte, vajon minden tápanyaghoz hozzájut? Lesz ennek maradandó következménye?
- kiabálunk, veszekedünk vele, és tudjuk, emiatt sérülhet is a kapcsolatunk, a bizalalma felénk
- ellentét helyzetet teremthet még köztünk, anya-apa között is
- nem tudjuk, mikor van az a pont, ahol segítséget kell kérnünk, pedig mi mindent meg akarunk neki adni
- és nehéz maga a segítséghez jutás is, kevés az ehhez értő szakember (itt segítünk mi).
Jó hír, hogy van kiút. De előbb a gyermek szerepébe kell képzelni magunkat, analizálni a helyzetet, az ő „szemüvegét keresztül” látni a világot. Persze attól függően érzi bármelyiket, hogy milyen problémája van. Más és más táplálási/ evés zavarok léteznek koragyermekkorban, videó ITT.
Bármennyire is triviális, a példamutatás fontos! 🙂
.
Jöjjenek tehát a:
Kihívások, amelyekkel szembesül az evés/ táplálási zavaros gyermek
-
Orvosi kihívások:
“ Fájni fog! Nem lesz jó érzés.”
“Amikor a fájdalom és a hányinger az evéssel együtt jelentkezik, az egyik leggyakoribb oka az étel visszautasításának.” (Harris és mtsai, 2000)
- pl. a következők miatt: székrekedés, allegia, reflux, eosinophil oesophagitis, stb.
.
-
Orális motoros kihívások:
“Nem tudom.”
- pl. a következők nem megfelelő működése miatt: “csócsálás”, rágás, szopogatás, légzés, nyelés, nem megfelelő ülési pozíció, stb. amikor az étel a szájba kerül.
- amikor erre túlzottan koncentrálnia kell vagy sok energiát belefektetni, nem tud már az evés hosszára és a jóllakottságára figyelni.
- IDE TARTOZIK A NEM JÓ EVÉSI pozíció, amíg ez nincs rendben, más változtatást el se kezdjünk (ilyen a jó póz).
- anatómiai eltérések: mandulák, légcső, nyelőcső, mellkas, fogak, pajzsmirigy, stb. Fontos, legjobban korrigálható: nyelvmozgás (oldalra mozog a nyelve? jól rág?)
-
Szenzorikus kihívások:
“Nem tudom/nem akarom megtapasztalni, milyen érzés/ízű/hangja van/hogy néz ki. Kényelmetlenül érzem magam.”
- SPD (sensory processing disorder: szenzoros feldolgozási zavar)(de! 1-4 éves korban egyébként normális, ha a gyermek nem szereti keverni az állagokat. Az alábbi csupán vázlat, mindegyik elemét más is okozhatja!)
- Íz/illat
- Csak enyhe vagy erős illatű ételeket szeret
- Hasonló ízű ételeket szeret
- Elfordul az erős illatok elől
- Vizuális
- Nem szereti a fényes/villogó fényeket
- A mintás dolgokat zavarónak találja
- Csak egy bizonyos csomagolású/márkájú ételt fogad el
- Íz/illat
-
- Taktilis
- Szereti, ha tiszta a keze, nem ragad, koszos, nem viseli el, ha étel van az arcán, kezein
- Nem szereti a kevert textúrájú ételeket vagy nagyon szereti a ropogós ételeket
- A lábai evés közben mozgolódnak
- Egy bizonyos hőmérsékletű ételeket szeret
- Auditórikus
- Érzékenyebb a zajokra, mint a társai
- Szereti a zenét vagy a folyamatos háttérzajt
- Váratlan zaj elhallgatása után sokáig szorong
- Taktilis
- LISTA: írjunk listát (táblázat 4 oszloppal), ahol összeszedjük,
-
- a gyermek mit imád (azaz bármikor megenné/inná),
- mit kedvel (általában megeszi),
- mit visel el (néha megeszi, de nagyon ritkán),
- és mit utál (amit soha nem enne meg).
-
Ez egy kiinduló pont, én a gyerek rendelésemen ezzel dolgozom, egyesével “pakolgatva” az ételeket az utálom felől. Attól függően, a gyermek hol tart: hajlandó, elviseli: ránéz/hozzáér eszközzel/kézzel/megszagolja/szája felé közelíti/beveszi a szájába/rágja de kiköpi/megeszi/stb.)
- ÖN-reguláció működik? Azaz ismeri, érzi, az éhség-jóllakottság-étvágy háromszöget? (pl. érzés-keresők- tipikusan az állandóan jóllakottságot kereső gyermeknél hiposzenzitivitást nézni szükséges)
-
Temperamentum és természet:
“ Nem akarom! Szeretném a magam módján csinálni.”
Szeretné a kakilást visszatartani, majd kap egy székletlazítót vagy a szülei a végbélnyílását piszkálják: lelkileg ez megviselheti, hiszen nem tud szabályozni ezekben az esetekben. Nincs teljes befolyással a teste működésére.
- Gyakori: székrekedés, erőltetés
- “A gyerek feladata az evés, a kakilás és az alvás” (amerikai közmondás)- nagyon helytelen
.
5. Negatív tapasztalatok:
”Félek, hogy a …. megint meg fog történni!”
- Félelem, szorongás, pánik
- Félrenyelés, öklendezés, fuldoklás, hányás (az is néha, ha valakit lát hányni), betegség, ételmérgezés, csípős étel, robbanós cukorka, ANYA SÍR HA NEM ESZEK, SIKÍT ANYA HA MEGESZEM , anya rosszul reagál az öklendezésre (pl. szükségtelenül kikapja a székből, hátát ütögeti, stb.
- Ezek az események tipikusan, gyakran okoznak evészavart
- szakembereknek: PANS
Sajnos néhány gyermeknek több kihívással kell szembesülnie.
.
Amit javaslok táplálási/evészavaros gyerekekkel is foglalkozó szakemberként:
- Listát írni (szenzoros résznél, oszlopos táblázat)- majd szakember általában segít a „deszenzitizálásban”, azaz hogy a gyermek elfogadja adott érzékszervével az adott ételt (én pl. sok sok evős játékkal). Kérdések még: mi alapján szelektál a kicsi? Mitől függ?
- Megfigyelni a gyermekünket (hogyan eszik, mióta áll fenn a probléma, mi súlyosbítja, van-e más tünete, stb.)
- Megfigyelni magunkat (mi hogyan reagálunk? milyen gyerekek voltunk? vannak problémáink az evéssel? Mitől félünk? )
- Visszaemlékezni (lehet rossz emléke az evéssel kapcsolatban – akár csecsemőkori?)
- Megnézni az élő videót, ami erről szól
- Helyes, életkorban és fejlettségi szintnek megfelelő etetési póz biztosítása (videó) ÉS eszközök ÉS nem etetjük (ha képes egyedül enni, de persze ott vagyunk).
- Étrendjének átnézése szakemberrel, aki úgy oldja meg a bővítést, hogy ne kelljen tukmálni, pontos mennyiséget betartva enni (kisgyermekkorban ez szinte lehetetlen lenne, bármilyen tökéletes is az étlap), és ne kelljen olyan készítményt adni neki, ami inkább árt mint használ.
- Szakemberkeresés a fenti infók birtokában, ha nem javul.
- Nem tukmálni, nem erőszakoskodni (még megnyalnia sem kell!!), nem zsarolni.

+1 : játék az ételekkel, reális elvárások ÉS TÜRELEM (ami nem egyenlő a belenyugvással)
..
Több táplálási/evés zavar nem javul magától (bár van, ami elmúlik, pl. neofóbia és válogatós korszak- de csak akkor, ha jól reagálunk rá), felnőttkorig is tarthat, egyre rosszabbodva.
.
Szakembert kell mielőbb keresni (red flags), amennyiben a gyermekünk
(ha 1 is igaz az alábbiak közül)
- furcsán viselkedik evés előtt/közben/után (bármelyik): pl. kiborul, szomorú lesz, sír, elkerülő magatartás, agresszió, düh, stb.
- általában az étkezések több, mint 3O percig tartanak
- ha azt sejtjük, hogy fájdalmas/nehéz számára az evés
- ha azt sejtjük, hogy nem jól rág
- problémát okoz ez az egész minden nap (akkor is, ha „csak” nekünk, pl. kapcsolati, interakciós zavar)
- tünete van emellett (székletgond/pocigond/hányás/stb.)
- növekedési gond (akár stagnál, akár fogy, akár hízik- a megfelelő percentilisgörbén ellenőrizzük)
- gyakran öklendezik, félrenyel, hányás jelentkezik
Akárhogyis, de van kiút. Egyéni, hiszen minden gyermek más, és ebben ez nehéz. Mégis, a szülők idővel kiismerik gyermeküket, viselkedésének okát és együtt, a szakemberrel csapatot alkotva megtanulják kezelni a helyzetet. Itt tudok segíteni.