Mit ehet a babám a strandon?

írta: Lukasz Rebeka, dietetikus

Hekk, lángos, hamburger, sült krumpli, fagyi. A tipikus strandételek. Nem is gondolnád, mennyi szülő nem meri babáját strandra vinni azért, mert attól fél, ott nem tud mit adni neki. Ebből a cikkből megtudhatod, dietetikusként mit ajánlok ezek közül babádnak, és hogyan tudod az amúgy elképesztően sok készülődést egyszerűbbé tenni.

Gyermekednek élmény a strand. Nem érdemes otthon hagyni, mondván „úgysem fog rá emlékezni” . Vagy: „úgysem ehet semmit!”. Ehet!

A strand nem az a hely, ahol a gyermekedet el kell zárni az élményektől és burokban, kizárólag otthon készített falatokkal kínálni. Hagyni kell felfedezni az újdonságokat, tapasztalatot szerezni ezen a helyen is. Általában nem járunk minden nap lubickolni, sőt, talán hetente többször sem egész évben. Nyugodtan kóstolja csak meg az újdonságokat, amelyeket ti is esztek. De.

De allergéneket, főleg a főbb 6 (+1) ételallergént ne új helyen (pl. strandon), főleg ne hétvégén vezesd be számára. Ezek: tojás, tejfehérje, hal, búza, szója, földimogyoró. A plussz 1 a tengeri herkentyűk, rákok, puhatestűek, amelyekkel főleg külföldre utazás előtt kell rákészülnöd.

Ez az óvatosság fontos. Emlékszel, nem ételeket vagy termékeket vezetünk be a babának, hanem allergéneket. Tehát ha pl. a tejfehérjét már bevezetted a joghurttal, a sajtot külön már nem szükséges. Vagy ha evett már lazacot, a hekk is pipa. 🙂 Az allergénekről, bevezetésükről mindent megtudhatsz a legújabb ajánlások alapján ebben a könyvben.

.

Jöjjenek a praktikus tudnivalók:

  • Aldiban, Lidlben ált. kapható itthon is tintahalkarika (bundázva). Én ezt szoktam ajánlani a puhatestűek bevezetésére egészséges babáknak, rákra pedig szintén hasonlót. Finom, a gyerekek ált. megeszik, és akkor nem kell aggódni majd a nyaralás alatt. 🙂 Pürés babáknak a rákhúst a pürébe is bele lehet rejteni.

  • Készülj rá: ha van időd és kedved is, a strandolós ételeket felturbózhatod az otthonról hozott finomságokkal. Fontos a hűtőtáska és a jégakku is mind mellé (akkor is, ha az adott étel amúgy nem igényelne hűtést)

    • tésztasaláta: nagyon finom köret halak, húsok mellé. Mehet bele főtt tészta, zöldségek (pl. bébiparadicsom, spenót), sajt, balzsamecetes vagy olívás öntet

    • tortilla tekercs: kend meg a tortillát egy kis görög joghurttal, dobj rá apróra vágott zöldségeket, egy kis reszelt sajtot, tekerd fel szorosan és vágd falatnyi darabokra- mehet is egy fedeles tartóba, hűtve másnapra

    • különböző alakúra vágott zöldségek/gyümölcsök (ha Totyogó a gyermek, általában nem szeretik összekeverve, lehet külön külön is porciózni). Nekem az a tapasztalatom, hogy ezeket spórolják ki leginkább  a strandon. Jobb, ha van nálad nagy adag olyan zöldség és gyümi, amit a babád szeret, és ismerős is neki

    • koviubi: igen, otthonról. Ki ne hagyd darabos ételt már könnyedén fogyasztó babádnál sem, imádni fogja!

    • dinnye dinnyével

    • kifli/zsemle/pogácsa: ha minden kötél szakad és babádnak nem lesz kedve semmit megkóstolni (ilyen nem igazán szokott előfordulni).

    • víz, víz, víz. ÍGy tudod csábítóbbá tenni

  • nagy piknikpléd: néhány babát zavar más ételek szaga, más emberek közelsége, főleg ha egy zsúfolt padon kellene az új ételeket ennie, ezért próbáld meg a megvásárolt ételeket piknikszerűen egy nagy plédére megteríteni, mellé az otthoni finomságok, és mehet a lakmározás. Ha van lehetőségetek asztalhoz ülni kényelmesen, ez is oké, jó ez a tapasztalat is

  • példamutatás: magyarul, te is egyél egy kis zöldséget a sült krumpli mellé 🙂

.

Amiket nem ajánlok a nagy melegnek való kitettség miatt, romlás miatt otthonról vinni:

  • majonézes salátaöntet

  • tojás, nyers tojást tartalmazó ételek/öntetek

  • felvágottak

  • tejes ételek (max nagyon jól behűtve, gyorsan elfogyasztva már az odaérkezéskor)

  • zsíros, nehéz ételek

.

Mi van a strandon kapható ételekkel?

Hekk: Nagyon jól lehet szálkázni, babád ha már tud darabosabb ételt enni, megkóstolhatja, jól lakhat vele. A bundáját kóstold meg, nem-e csípős. Külön fog neki tetszeni a más textúra, hagyd ropogtatni

Keszeg: Eszméletlen szálkás, nem ajánlom kisgyermekkorban sem

Gyros: Fűszeres hús (ált. csirke). Előtte kóstold meg, elődordulhat hogy nagyon csíp, ez zavarhatja a babát. Ha nem csíp, ehet húst már amikor darabosakat is eszik (előtte is, de ott ugye nincs veled turmixgép)

Sült krumpli: nincs mit szépíteni, a valóságban azért tegyük a szívünkre a kezünket, finom. Szerencsére egyre több helyen lehet minőségit kapni belőle. Darabos ételt evő babádat hagyd, most van itt az ideje kicsit kirúgni a hámból. Amúgy a krumpliban elég sok tápanyag van, nem is gondolnád, sőt a rosttartalma is oké. Otthon tudod olívaolajjal meglocsolni, és sütőben sütni. Jól lehet vele a markoló fogást is gyakoroltatni a kicsivel

Lángos: egyedül a melegre hívnám fel a figyelmet. A meleggel semmi gond nincs. A babát nem kell a meleg ételtől óvni: „vigyázz, meleg!” . A meleg jó. A forró viszont nem. Na a lángos tud forró lenni, ezért mindenképp csippentgesd fel babádnak, és ne kérj rá sót vagy fokhagymát. Tejföl és reszelt sajt mehet, de először a sima verziót próbáljátok, és ne legődj meg: zsíros, nehéz étel, a baba nem fog tudni „egy adagot” enni belőle. Utána jól fog neki (is) esni egy kis friss dinnye

Hamburger: háát. Nem nagyon láttam még szülőt aki 1 év alatti babájának hamburgert rendelt volna, olyat viszont igen, aki kapott 1-2 harapást Apa burgeréből, és.. ízlett neki , a baba mosolygott. 🙂 .  A hagymát azért kivenném belőle ha nyers, elkerülvén a pocifájást

Fagyi, jégkrém: nagyon nagy különbség van minőség tekintetében. A jégkrém esetében legalább az összetevőket el tudod olvasni. Utóbiból ajánlom azokat amelyben van valamennyi fehérje (pl. túrós), vagy valódi gyümölcsből készült.  Ha pl. a meggy be van vezetve, jöhet a meggyes fagyi. A vanília, mint fűszer az elsőként bevezetettek között van a hozzátáplálási táblázatunkban, nem véletlen.

A szenzoros játékok közé tartozhat a fagyi nyalás, ami ugye: hideg és a gyerek maszatos lesz tőle. Nyalni kell, és jön a falat, ez egy új tapasztalat, szuperjó neki. Cukor ide vagy oda. Otthon tudsz nagyon finom, hozzáadott cukormentes fagyit készíteni, például így.

.

Az állagokról: jó ötletnek tűnhet babád otthonról hozott püréjébe egy-két falat darabos ételt tenni (pl. hekk hús, főtt kukorica), de ne tedd. Általában ennek, azaz a kevert állag ételek kínálásának ebben a korban még öklendezés a vége, hiszen a baba nincs erre rákészülve. A püré püré, egyre szilárdabb és egynemű, majd villával összenyomkodott, és aztán darabos. A puha darabos ételek kínlását egészséges, már segítséggel ülő babánál 7-8 hós korban el lehet kezdeni. A püré mehet mellette, de jó, ha egy kisbaba 8-9 hós korára már zömmel darabos ételt eszik. Ezt el tudod érni, ha a már stabilan ülü kb. 7 hós gyerek tányérjára falatnyi, puga darabokat teszel le: ekkor még nem csippentőfogással fog, így én a hosszúkás formát ajánlom, amit könnyen marokra tud fogni. Aztán jöhetnek a falatnyi, de kisebb darabok (pl. csemegekukoricaszem), amit már csippentőfogással gyakorol fogni. Meglátja-megfogja-szájához közelíti-leharap belőle-megrágja-kiköpi vagy nem-falatot továbbítja a száján belül hétrébb-lenyeli. Mind fontos, és mindet neki kell megtanulnia, ezért hagyd. 🙂 Ha érdekel ez a téma, töltsd le az ingyenes Kisokosunkat.

..

.

Amit ajánlok a strandon

Hekk/ fish and chips+ koviubi/otthoni zöldségek és gyümi+citromos víz+vanília/túrófagyi. Illetve, ha Te/Apa valami fent említettet esztek, tedd a baba elé, és meséld el, mi az, milyen ízű, te miért szereted, és ha van kedve, kóstolja meg.

.

Összefoglalva, az elvárásaidat hagyd otthon abban a tekintetben, hogy: sószegény, zsírszegény, tápanyagokban dús ételeket kínálnál minden áron. Most a strandon azt tudod ebből megvalósítani, hogy új ízeket fedezzen fel (aminek most van itt az ideje, és most nyitott rá) gyermeked, és jusson azért elegendő tápanyaghoz a pancsoláshoz. Az említett hekkes-zöldséges-gyümis ebéd tökéletes egy babának is.

Tudsz olyan helyről, ahol finom ételt adnak a strandon? ITT meséld el az anyukáknak kommentben, ahol az ő ajánlásukat is olvashatod. 🙂