fbpx
32.7 C
Budapest

Ez a kulcs a kisgyermekek táplálásához

Tudtad?

Lukasz Rebeka
dietetikus, csecsemő-szülő kapcsolati konzulens, a Kiskanál Kommandó alapítója Évek óta foglalkozik gyerekekkel, személyesen és online egyaránt segítve a szülőket. A célja, hogy a szülők etetés helyett megtanulják táplálni gyermeküket. Fő érdeklődési területe a koragyermekkori táplálási problémák és a hozzátáplálás. Nagy hangsúlyt fektet a legújabb szakmai ajánlásokra és a fejlődésre, ezért rendszeres résztvevője és előadója a hazai gyermekgyógyászati konferenciáknak. Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete Egészségértés díját 2018-ban vette át a Kiskanál Kommandóért, amely könyveit és kisokosait a Házi Gyermekorvosok Egyesülete és a Magyar Gyógyszerészi Kamara szakmailag ajánlja.

Ez a kulcs a kisgyermekek táplálásához

-meglepő, de működik- 

.

Több kis páciensem szüleinél azt tapasztalom, hogy rettegnek attól, hogy a gyermekük éhséget tapasztaljon. Pedig szakemberként azt tanácsolom, hogy az éhség az út jól (l)evéshez. Le is írom, miért és hogyan használható ez az érzés kisgyermekkorban. 

.

Ősi anyai, apai félelmünk az, hogy a gyermekünk éhezik. Az egyik legfontosabb feladatunk szülőként, hogy a növekedéséhez szükséges tápanyagokat biztosítsuk, persze hogy ezt nem kockáztatjuk. Az igazság viszont az, hogy az éhezés nem egyenlő az éhséggel. A mai, modern hazai társadalom legnagyobb részének gyermeke nem éhezik (kivéve sajnos például rossz szociális körülmények közt élőket bizonyos szegmensekben). 

.

A MAGYAR NYELV ÉRTELMEZŐ SZÓTÁRA taglalja, mi is az az éhezés

ÉHEZÉS 

  • 1. Az éhezik (1) igével kifejezett állapot; huzamos v. gyakori éhség, táplálékhiány, …”. 

  • 2. Az ebből eredő, ezzel járó szenvedés, testi leromlás, gyengeség, kimerültség; éhség. 

  • 3. (átvitt értelemben, választékos) Az éhezik (2) igével kifejezett állapot; vminek nagyfokú nélkülözése, vmire való mohó vágyódás; éhség.”

.

Tehát az éhezéstől nem kell tartanunk általában (ha a gyermeknek minőségileg és mennyiségileg biztosítva vannak a korosztálya szerint kínálható ételek) nem találkozik vele a csemete. Az éhséggel viszont jó, ha naponta találkozik és felismeri ő is és a szülei is. 

Olyan az éhség, mint egy égő gyertya. Néha ez a gyertya ég, és mikor eszünk, eloltódik. Nem pislákol állandóan. 

.

A kulcs

A 2-2,5 órás szünetek a napi étkezések között. Tehát nem folyamatos az ellátmány, nem jut egész nap ételhez a gyermek, hanem a napirend része az étkezés, nap mint nap meghatározott időben ÉS ideig tart. Zömében, hiszen nyilván van olyan helyzet amikor ez csúszik, borul- de a keretek mégis nagy biztonságot és kiszámíthatóságot adnak a gyermeknek. 

Példa:

7.OO Felkelés (összebújás, wc, mosakodás, köntös felvevése, stb. – van olyan gyermek aki még kisgyermekkorban szopizik vagy cumisüvegből táplálják, ez is általában a felkelés része. Ebben az esetben várjunk a reggeli kínálásával fél-1 órát még). 

7.3O Reggeli (közösen): például zabkása gyümölccsel/sonkás-sajtos szendvics zöldségekkel/főtt tojás zöldségekkel és pirítóssal, stb

8-1O: Játék/bevásárlás/házimunka/játszótér/ beszéljük meg, mit enne ebédre, legyen 2-3 dolog amiből választhat. Ha még nem tud beszélni, mutassunk képeket.  Ne az ebédlőasztalnál derüljön ki az ebéd aznap.

1O: Tízórai (a reggelitől függően, közösen): például gyümölcs joghurttal, Korpovit keksszel (ne csak gyümi legyen a tízórai, akkor hamar éhes lesz a csemete. Legyen mellette valami, ami kicsit tovább segíti a pocakját hogy ne korogjon idő előtt- pl. Gabonafélék, tejtermékek).

1O.2O- 12.3O: játék, ebéd előkészítése (segíthet pucolni, tisztítani, dagasztani, stb.)

12.3O : Ebéd (közösen): nem feltétlen kell leves.

Általában minden nap egy kisgyermek nem tud ebédre több fogást elfogyasztani. Legyen külön a tányéron a köret, a zöldség, a fehérjét tartalmazó falatok, öntetek egy másik kis tálban.  Jó, ha ez nincs összekeverve, hiszen ebben a korban nem szeretik még ezt a gyerekek. A nasi sem mindig jó, ha ebéd után következik mivel ekkor várja, alig eszik hogy minél hamarabb jöjjön a napi. Több szülő használja az amerikai módszert, miszerint a kívánt naciból 1-2 falatot már az étkezés elején odaadnak a gyereknek. Ettől nem fog jól lakni, és nem fogja sürgetni a napi, hiszen már meg is kapta, nyugodtan ehet.

Tipp: mindig legyen olyan a tányéron egy kis részben (pl. az osztott tányér legkisebb részében), amit még nem ismer. Egy pici darab belőle. Nem kell megennie, csak szokja a látványát, illatát, jelenlétét). A többi részben a szeretett étel kerüljön, tilos azt mondani hogy meg KELL kóstolni vagy meg KELL mindet enni, vagy NINCS más. Ha nem eszik mégsem belőle, adjunk neki egy zsemlét reszelt sajttal, paprikával, esetleg egy pogácsát. Nem kényszer az evés.

Ha már nem kér, tanítsuk meg rá, hogy vigye a tányérját a mosogatóhoz, és köszönje meg.

Mondjuk el neki, hogy a mosogatóból nem jön ki a tányér, akkor vigye oda, amikor már úgy érzi, tele a pocakja. NEM kell megvárnia a felnőtteket, míg esznek ha ő már befejezte. Ebben a korban nem elvárható, hogy 15-2O percnél egy kisgyermek tovább üljön a fenekén az asztalnál :). Később ez változik, de most még nem elvárható, és nem komfortos neki. Stresszes, és nem jó, ha az evéshez minden nap ez az érzés társul. Mehet utána játszani, de anya/apa/tesó még ehet, nem kell vele menni amíg mi be nem fejeztük. Ha visszajön, hogy még mindig éhes, legyünk kicsit erősebbek, határozottak és kedvesen mondjuk neki:

“Ó, sajnálom kicsim. A tányérod már a mosogatóban van. Ehetsz pár falatot ha szeretnél, de szerintem várd meg az uzsonnát inkább!”– ha a gyermek 2 év feletti, ezt pár alkalom után nagyon jól megérti.

Ha a mosogatóban a tányérja, az egyet jelent az étkezése befejezésével. Ő érzi, mennyit szeretne enni, ezt bízzuk rá, de a következményeit is érezze. Így tanulja meg a jóllakottságát szabályozni. Ne izgulj, pár alkalom után tényleg addig fog enni, amíg jól nem lakik, hiszen ismeri a szabályokat. EZ nagyon nem egyenlő az éheztetéssel.

13.OO- 15.OO: Alvás/pihenés (előtte szopizás ált.)- majd ébredés, játék, olvasás, bármi. 

15.3O: körül Uzsonna a napi eddigi ételektől függően állítsuk össze (és ez se csak gyümölcs legyen)

16.OO-17.3O/18.OO délutáni játék/séta/játszótér/apa általában ekkor érkezik haza/vacsi előkészítése

18.OO/18.3O: Vacsora közösen– lehet az ebéd maradéka, vagy hideg vacsora is. Jó ilyenkor, ha az asztalra többféle étel ki van téve, és a gyermek választhat. Tehát ha mondjuk rántott husi rizzsel az ebéd, akkor tegyük az asztalra a húst, a rizst, párolt zöldborsót, csemege kukoricát, görögjoghurtos öntetet, salátát, savanyúságot, és majd ő válogat. 🙂 A fókusz a családon van, nem az ételeken – ez nagyon fontos. 

19.OO: fürdés, testápolás, nyugtatóbb játékok, elcsendesülés, meseolvasás, stb.

Alvás (előtte szopizás ált.) 🙂 

(megjegyzés: 1 éves korhoz közel még 2x alszanak nappal általában a gyerekek. Később ez ált. napi 1-re korlátozódik. )

Mit jelezhet, ha a kisgyermek egész nap csak enne?

.

Rengeteg oka lehet, ha szülőként azt látod, hogy a kicsi állandóan éhes. Például

  • ha nem kap elég tápláló ételeket. Tipikus a reggeli alma esete- ha nincs ott más a tányéron, ez nagyon nem elég neki reggelre- akkor sem, ha szopizik. Szükség van a gabonafélékre (fele részben teljes kiőrlésűre), a fehérjékre, a zsiradékokra (pl. avokádó, dió, mandula, stb.) egyaránt, egyensúlyban egész nap.  ITT letöltheted a fontos fejlődési mérföldköveket.

  • a szociális evés, amikor a gyermek valamiért nem érzi magát komfortosan és evéssel reagál. Az evést a komforttal társítja. Ezt látja, vagy ettől ő is jobban érzi magát. Nem biztos, hogy ez az érzés áll a háttérben, lehet hogy szimplán unatkozik. Utóbbi esetében vond el a figyelmét (pl. séta).

  • nem kap olyan ételeket, amelyeket szeret. Állandóan vágyódik pár falatra, hiszen sosem lakik jól. 

  • növekedési ugrása van. Ó igen, néha kienné a hűtőt. Ha 5 étkezés van, és ezek táplálóak, bőven elég lesz ekkor is, csak annyit fogunk látni hogy jóval többet eszik.

  • túl sok nasit eszik. Ekkor a gyermek hamar telítődik, más ételt már nem fogad el, így hamar éhes lesz.

.

Tippek az egészséges tápláláshoz

  • A víz egész nap legyen elérhető, ne csak az étkezéseknél- ne kelljen kérnie, érje el a gyermek. Váltogassuk a hőmérsékleteket, hogy szenzoros inger is érje (meleg- nem forró!- tea, hideg limonádé, víz, stb.)

  • Előre megbeszélni, ha változtatás lesz: egy kisgyermek sokmindent ért, de a hirtelen változást ha nincs rá felkészítve, nem fogja jól fogadni ami teljesen érthető. Ha eddig máshogy csináltuk (pl. Egész nap ehetett) akkor mondjuk el neki, hogy mostantól a konyha néha zárva lesz. Sok szülőm “Zárva” táblát tesz ki (matricákkal, jelekkel persze), és ez jelzi a gyermeknek eleinte, hogy most nincs a étkezési idő. A konyha akkor nyit ki, amikor étkezési idő van és eszünk finomságokat.

  • Az étkezések 15-3O percig tartanak (ált. inkább 15-2O), nem tovább. Általában nem olasz, nagy vacsikat csapunk a hétköznapokon amely órákig is eltarthat. Nem lesz jó a gyermeknek, ha nagyon hosszú ideig ehet- ilyenkor gondoljunk bele: miért akarjuk az utolsó falatot is benne tudni? Mitől félünk? Miért nem gondoljuk a gyermeket hatékonynak? Mitől vagyunk bizonytalanok?

  • Mutassunk példát: enélkül semmi nem működik. Egy egészséges felnőttnek is optimális a napi 5 étkezés. Sokkal jobban fogod magad érezni, főleg ha mellette sokat mentek ki a friss levegőre.

  • Eleinte nehéz lesz: az a gyermek aki eddig nem tapasztalta meg az éhséget, ettől az érzéstől sírni fog/frusztrált lesz. De ez normális, fel kell tudnia ezt ismerni és azt is, hogy Ő TUD ellene tenni. Magyarázd el neki, mit érez. Egyrészt azzal, hogy eszik amikor annak itt az ideje, másrészt addig eszik, ameddig jól nem lakik. 

  • Ha különleges esemény van, nem kell ehhez az egészhez ragaszkodni (pl. Fagyizás nyáron, strand, szülinap, ünnep, stb.)

  • Jellemző a kisgyermekek étkezéseire, hogy eléggé rapszodikus. Egyik nap sokat esznek, másik nap jóval kevesebbet. Mindaddig, amíg nincs folyamatosan rossz evésminta, nem lesz ebből gond, kiegyenlítődnek a napok. 

  • Mindennek az alapja, hogy nem kisbaba etetőszékben ül, hanem kisgyermek székben. Nincs bekapcsolva (de persze nem hagyjuk magára evés közben!), nincs előtte külön tálca, az asztallap a mellkasa alatt van hogy a könyökét rá tudja támasztani, a lábacskái leérnek (ált. ekkor még lábtartóra- enélkül nagyon nem komfortos enni, ülni!!!), van neki való evőeszköze (a felnőtt nem jó számára).  Én a Stokke TrippTrapp széket javaslom a kezdetektől fogva, ami a gyereknek évtizedekig jó lesz. Szabad a mozgás evés közben, elmehet ha akar és már emlékszel- a mosogatóban a tálcája.

  • Szocializáció: szalvéééta! Ne csak oviban találkozzon ezzel. Tegyünk elé (IS) szalvétát, és mutassuk meg, mire való. Ekkor van még egy funkciója: ha nem ízlik az étel, beleköpheti. Nem a földre, nem magára, a szalvétába. ÍGy mindig van kiút, nem kell, hogy lenyelje amit nem akar.

  • Többször kínáljuk ugyanazzal, ha nem kóstolja meg, akkor is. Pici a tányér szélére, más alakban. Kutatások bizonyítják, hogy ez idővel beválik (expozíció).

  • NEM kisbaba, ne haladjunk hátrafelé az időben. Nem kell püré, nem kell íztelen étel. Eheti azt, amit a család (feltéve ha a család ételei egészségesek)- pici módosításokkal. Gondolj arra, egy ovis mit eszik, ő is ilyesmiket egyen csak nyilván eleinte kisebb mennyiségben.

  • Lehet újra szedni, ha kér még. Ne pakold meg a tányérját.

.

Nehéznek tűnhet, de ez nem egy nagyon furcsa tanács, ez a normál étkezési rutin. 🙂

Ha  a gyermek nem akar enni bármit teszel, vagy ez csak stresszforrás és nyűg, esetleg a növekedése lassul, ő maga borul ki étkezések alkalmával, keress szakembert mihamarabb.  Én is foglalkozom ilyen gyermekekkel a magánrendelésemet, részletek iTT. Babakorban is ehhez a rutinhoz szoktatjuk a gyermeket, csak nyilván lassan és fokozatosan. A hozzátáplálás nagyon fontos, itt segítséget kapsz.

Kisgyermekkorban pedig egy sor téma közbejön, ami ezt az egészet befolyásolja: a pszichés fejlődés, társas fejlődés, közösségbe járás, szobatisztaság, betegségek, stb. Itt mindent megtudhatsz, hogyan lehet ez az időszak könnyed és felkészült légy mindenre.

Ne feledd, dőlj hátra: nem fog éhezni. Éhes lesz, és ő már ügyes nagylány/nagyfiú: hagyd, hogy ezt csillapítsa magának. A te dolgod, hogy biztosítod az egészséges finomságokat, a nasikat is néha, a pozitív mintát, és kész. A többi az ő dolga. 

WEBSHOP

MEGÉRKEZETT

Prémium szilikon termékek Amerikából

FRISS

VIP klub

Segítünk babád vagy kisgyermeked táplálásában.

error: Vedd fel a kapcsoaltot velünk, ha szeretnéd átvenni anyagainkat.