EZÉRT NE ADJ MÉZET A BABÁDNAK

1 éves kor alatt

.

írta: Lukasz Rebeka, dietetikus

.

Biztos gondolkodtál már azon, vajon miért főbűnös a hozzátáplálás alatt a méz. Tiltják, de sokan nem magyarázzák el, miért. Na majd most világossá fog válni ennek oka.

.

Mi az oka?

Nos azért, mert a mézben egy bizonyos baci (Clostridium botulinum) sprója nagy eséllyel megtalálható, ami el tud szaporodni babád emésztőrendszerében, hogy aztán toxint, azaz méreganyagot állítson elő. Ezt az állapotot nevezik botulizmusnak, és ezt mindenképpen szeretnénk elkerülni. A botulizmus ritka, de életveszélyes állapot.

.

Miben különbözik a csecsemőkori botulizmus az élelmiszerek okozta botulizmustól?

A csecsemőkori botulizmus esetében a lenyelt bacispórák aktiválódnak, méreganyagot (toxint) termelnek a baba vastagbelében.

Az élelmiszerek okozta botulizmus esetében  a bacispórák aktiválódnak és toxint termelnek AZ ÉTELBEN.

Ha ezt az ételt megeszi egy felnőtt vagy egy gyermek, fertőzést kaphat (pl. kolbász – főleg házi).

.

Ehet a szoptató anya mézet, babájára ez nem veszélyes?

Igen, rendben van, ha a szoptató anya mézet eszik. Az anyatejen nem jut át a botulizmust.

.

Mi van a mézes sütivel?

A baci jól bírja a hőt,  biztosra akkor mehetsz, ha ezt is kihagyod 1 éves koráig. A spórák 1OO C fokon órákat kibírnak sértetlenül..

.

Miért más egy 1 évesnél idősebb kisgyermek?

Mert a szervezete- ahogyan a tiéd is- megbírkózik már ezzel a mézzel.

A méz finom, 1 éves kor után adható finomság. Nem kell tőle rettegni, de érdemes ezt az infót tovább adni a többi anyának, nagymamának, hogy tudják, inkább félni mint megijedni.

Egyébként sincs szükség a mézre egy éves kor előtt, édesítés gyanánt használható a pépesített banán vagy az almapüré.  Ha torokfájás miatt adnál mézet, 1 éves kor előtt ezt akkor se tedd (a gyerekorvos tudja a megfelelő fájd.csillapítószert ajánlani erre az esetre).

..

Van még olyan veszély, amelyre figyelni kell hozzátáplálás alatt? 

Igen, ilyen a félrenyelés megelőzésére szolgáló technika, a táplálási zavarok megelőzése, a cékla és a gyökérzöldségek nitrittartalma, a halak higanytartalma, a vasbevitel, az Omega-3 bevitel, stb. Mindről megtudhatsz mindent ITT.