„CSAK EGY FALATOT KÓSTOLJ! / CSAK NYALD MEG!”
-működik a gyerekeknél vagy inkább árt nekik?-
.
A legtöbb szülő ismeri a „csak egy falat” kérést a gyerek felé, mondhatjuk hogy szabályt, lehet hogy mások csak „csak nyald meg” szabályként hivatkoznak rá, vagy „csak próbáld ki” verzióban vallják. Függetlenül attól, minek nevezzük, ez az a koncepció, amely szerint a (z általában válogatósabb, hezitáló) gyerkőcnek legalább egy falatot ki kell próbálnia, meg kell kóstolnia a felkínált ételből.
Udvariasság?
Mert a kínáló fél szerint, ha kipróbálja, biztosan ízleni fog neki. Illetve rengeteg bölcsiben, oviban ez a szabály, nagyanyáink is sokszor ajánlják, akkor működnie kell. Vagy mégsem? Valójában árnyalatokról és helyzetekről érdemes gondolkodni. Oldott hangulatban, egy jobban evő gyereknél akár jól is elsülhet, de a legtöbb esetnél, akikkel találkozom csak ront a helyzeten. Szorongást hoz az asztal köré, ami nem oda való, főleg egy szelektív evő gyereknél nem.
Hasonlóról számolnak be kis pácienseim szülei, Anna elmeséli:
„Amikor az elsőszülött fiunk megszületett, szabályokat fektettünk le. A „csak egy falatot kell megkóstolni” is köztük volt, és nála működött. Aztán jött a lányunk, aki temperamentumos volt, makacs és válogatós. Nála a szabály nem működött: sírt, öklendezett, volt, hogy az egész addigi ételét kihányta. Nem erőltettük tovább, hiszen ő is emberi lény, rájöttünk, hogy ez így nem működik, nem kényszeríthetjük. Az ő teste.”
Kinga is leírja a véleményét:
„Mindig isteni újdonságokat főztem otthon. Tudtam, hogy az egész család szeretni fogja, egy ízlésünk van. Valahogy mindig úgy alakult, hogy a 4 éves kisfiam kóstolta meg először, mondván ugye mindent megkóstolunk.
Hogy mi történt az egy kóstolás után?
Semmi. „fúúúúj mi ez? „ kiabált. A férjem persze bátorította őt, de nem segített. Én meg volt, hogy bőgtem „szeretni fogod, hidd el, csak kóstold már meg!”. Hiszen az összes kedvence, a krumpli, a sajt, a kolbász benne volt.
De nem akarta.
Neki új volt, ismeretlen. Éveket töltöttem a főzéssel úgy, hogy nem kóstolt meg a fiam egy apró falatot sem.
Én úgy gondoltam, honnan tudhatná hogy nem szereti, ha meg sem kóstolta???
Sikítani tudtam volna. Meg akartam neki parancsolni, hogy egye meg. És ekkor, a kényszerítés és az agresszió érzésénél esett le, hogy nagyon rossz úton járok. Ez nem is én vagyok. „
Mi áll a szabály mögött?
Van olyan anya, aki fél, hogy a gyereke nem kap elég tápanyagot. Vagy nem ismer meg új ízeket.
Van olyan anya, aki egész délelőtt főz, és fáj neki, hogy gyereke úgy érzi, nem tiszteli meg a kóstolással.
Vagy az intézmények, ahol nincs B opció, és a gyerek tudják, éhes marad ha nem eszi meg.
Valójában legtöbbször ennek a szabálynak köszönhetően nem igazán lehet megszeretni ételt. Lehet, hogy több gyerek eljut a kóstolásig, de szeretni nem valószínű, hogy fogja, és nem akar még egy falatot belőle.
A logika értelmes a szabály mögött, hiszen az ételek kipróbálására ösztönzi a gyereket. Ha nem ízlik neki, jobb esetben a szülő megáll, és nem erőlteti tovább. Bővíti a gyerek látókörét. De a temperamentummal és a gyermek egyéni sajátosságaival, helyzetével nem számol.
Milyen érzés lenne nekünk, felnőtteknek bemenni egy nyaralás alatt egy svédasztalos, külföldi étterembe, ahol az a szabály hogy mindent amit a pincér mond, meg kell kóstolni? Persze nem ismerjük az ételeket. De le kellene ülni, és mindent megkóstolni, miközben mindenki – a szakács is – néz minket, hogy ugye ízlik!? Felháborodnánk rajta.
A gyerekek zömének emiatt a szabály miatt negatív kapcsolata alakulhat ki az amúgy finom, érdekes ételekkel.
A kényszerítés evés közben negatív következményekkel jár. A legjobb esetben a nemkívánatos ételt még nemkívánatosabbá teszi. Rosszabb esetben elhozza a negatív kapcsolatot az ételekkel, érzelmi evéssel, evészavarokkal. Krónikussá, maradandóvá tehet egy egyébként normál, válogatós, neofób fázist.
Szorongást szül, a szorongás evés körül pedig egy idő után hipervigilanciához (fokozott éberség) vezet. A gyerek így egy ördögi körbe kerül.
Mit tehetünk, hogy mégis megkóstolja?
Legyen a cél, hogy biztonságos kóstolási, felfedezési élményt teremtsünk. A gyereknek biztonságosan kell magát éreznie közben, nem nyomás alatt.
Kihasználhatjuk a felfedezésre való vágyát (ez nem minden gyereknél azonos), ezt és a játékot hívjuk segítségül.
Érezze a gyermek, hogy ő dönti el, mi kerül a szájába, mi kerül a testébe. Hogy van lehetősége nemet mondani, elutasítani valamit, ami a szájába kerül.
A döntés szabadsága jár neki. Erre törekszünk és erre jó, ha tanítjuk őket hosszútávon. Kutatások bizonyítják, hogy kisgyermekkorban a címkézés („egészséges/ egészségtelen”) nem segít, hiszen ugyanolyan örömöt okozhat a mogyorókrémes palacsinta mint a mangó, ezt kár vitatni. Nem bűnös az, aki mogyoróvajas palacsintát meg tortát eszik és élvezi. A lényeg a kiegyensúlyozottság, hogy ne érezze jutalomnak a gyerek, ha finomat ehet.
A szelektív evő, evészavaros gyerekek
Ők azok, akikre én kiemelten figyelek a tanácsadásaimon. A felfedezés, mikor a gyerkőcökkel nálam játszanak a szülők (nem evés alatt, hanem játékidőben), abszolút működik. Felfedezik, játszanak az ételekkel, és ez oldja a stresszt. A játék segít felülemelkedni idővel, módszeresen, lécsőzetesen végezve a félelmen. A szenzoros játékok is fontosak, bár ez nem minden válogatós evőt érint.
A lényeg, hogy a gyerek tudja mi az a gulyásleves. Hogy tudja, van benne krumpli, husi, zöldségek, és magyaros, piros, fűszeres lé. Nem az a lényeg, hogy imádja a gulyáslevest, csak hogy ismerje és NE féljen tőle, NE szorongjon tőle. Ezt a játékos módszernek köszönhetően megkapja, amikor is megismerjük az összetevőket, megtapasztaljuk a tulajdonságaikat, történetüket. Aztán, amikor odáig jutunk hogy megkóstolja (úgy, hogy SOHA nem mondjuk, hogy kóstolja meg), eldönti, hogy ízlik vagy sem.
Ami a legtöbb gyereknél működik a „kóstold meg” szabály helyett, de a felfedezést szem előtt tartva:
- Pozitív, nyugodt hangulat evés körül. Ellyn Satter szabálya szerint a gyerek felelőssége eldönteni, hogy kér-e a felkínált ételből, és ha igen, mennyit kér. Kövessük ezt a hozzáállást.
- Mindig van az asztalon olyat étel IS, amit a gyerek tuti hogy elfogad. Ha ez egy zsemle, akkor egy zsemle. A családi menü, vagy az újdonság mellett akkor ott a zsemle. Ez leveszi a gyermek válláról a terhet, hogy nem tud mit enni. Ott a zsemléje, nyugi lesz. Nem kell mindig feltétlen főtt étel, van olyan gyerek, ahol az első lépés, hogy egy asztalhoz üljön velünk, így extrém fontos, hogy legyen számára biztonságos étel is ott.
- Ismerjük meg a gyermeket: egyesek kalandosabb evők, mások félősebbek, bátortalanok. Egyesek félnek az újdonságtól, mások simán a hajukra kenik a paprikás krumplit mert vicces. Ha eltérés van az orális motoros képességekben, szenzoros viselkedésben, evészavar van, más a helyzet, kérjünk segítséget szakembertől!
- A legtöbb gyerek néha szeret kipróbálni újdonságokat, néha nem. A veleszületett kíváncsiság szuper, hiszen a gyerekek kíváncsiak a környezetükre, így az ételekre is. Ne vegyük el a kedvüket! Legyünk türelmesek, és kínáljunk változatos menüt minden nap. Ha mindig van olyan étel IS az asztalon, amit a gyerek szeret, mi magunk pedig a családi menüt esszük, és közben beszélgetünk, kommunikálunk, a válogatós fázist kinőve egyszer csak azt fogjuk hallani : „anya, mi ez?” „milyen ízű az az izé?”
- Ha nyugi van egy ideje az asztal körül, látni fogjuk, hogy a gyereket jobban érdekli az evés. Bátorítsuk őt, kérdezzük meg: „Van kedved kipróbálni ezt a mini nokedlit? Apa csak kettőt tud a kanálon tartani, kipróbálod, te mennyit?” És készüljünk fel arra, hogy nemet mond. Fogadjuk el. Keltsük fel az érdeklődését, és hagyjunk opciót. A legtöbbször a gyerekek inkább szagolják, tapintják, megfigyelik az új ételt, mielőtt a szájukba vennék. Éppen ezért tanítom a játékot, mint ahogy a nokedlivel is látható.
- Győződjünk meg arról, hogy a gyerkőc táplálása változatos. Hogy ha mondjuk nokedli van, van mellette valamilyen szaftos husi, tejföl, zöldség, akár saláta, pékáru ha a kicsi csak azt fogadja el. De egy kiegyensúlyozott, színes, változatos, egymáshoz illő asztalra törekedjünk. A gyerekeknek a növekedéshez szükségük van bizonyos tápanyagokra, és a növekedésüket célszerű ellenőrizni a percentilgörbén. Szükség esetén a szakember segít az étrend kiegészítésén, de ez soha nem a végcél. Soha nem szabad feladni, ha táplálási probléma van és azt gondolni, mindegy is, a pirula majd megoldja.
- Figyeljünk fel arra, ha (már) nem igazán éhesek. Az éhezés egyik következménye, hogy a kisgyermek egyre kevésbé jelzi az éhséget, normál érzéssé válik számára a kellemetlen diszkomfort a pociban. Ez akkor fordul elő legtöbbször, ha a bölcsiben/oviban hosszú órákig nem kap enni, mert nem szereti, amit kínálnak. Van, aki évekig így éhezik, van, aki reggeltől délután 4 óráig, azaz akár 8 órán keresztül.
Kommunikáljunk az intézménnyel, a lényeg, hogy legyen egy kenyér, egy zsemle, keksz, amit ehet a kicsi. Vagy ha az üres tésztát megeszi, de a szaftosat nem, ne tegyen már a gondozónéni neki rá akkor is szaftot. Otthon igyekezzünk ezt kiegészíteni, és van, amikor az a megoldás, hogy ebéd előtt elhozzuk a csemetét. Az én rendelésemen a családoknál az intézményben való evés kommunikációja, megoldása az egyik legfontosabb, hiszen a gyerek éveket tölt ott! Mindenki számára elfogadható megoldások születnek. A játékok amúgy is hozzák a pozitív változást magukkal, de addig is, a gyerek végre nyugodtan (l)ehet ott is.
- Menjünk piacra, boltba, étterembe, ahol a gyereknél nem az lesz a cél, hogy megkóstolja az újdonságokat, hanem hogy megismerje. Tapasztalatot, élményt szerezzen vele. Például lerajzolunk egy sárkánygyümölcsöt otthon, és az a játék, hogy keressük meg a gyümit között. És mondjuk 5 ilyen feladat van. Vagy a pékségben találjuk meg a legviccesebben kinéző finomságot, amit otthon megvizsgálhat. Egész nap ki lehet tenni őket a változatosságnak, ne csak az asztal köré biztosítsuk a felfedezést a gyerkőcök számára! Mesélünk olyan könyvekből, amik az ételekről szólnak, ma már számtalan edukatív könyv van (a napokban kiteszem a címüket a FB. oldalra!!).
.
Összefoglalva, a kényszerítése az ételek megkóstolásának veszélyezteti a gyerek függetlenségét és negatív kapcsolatot hozhat létre az étel-gyerek között. Mondjuk helyette: “szeretnéd kipróbálni ezt az áfonyás sütit? Apa múltkor nem is találta meg benne az áfonyát, megkeressük helyette, megmutatjuk neki? ” Így lesz választás, érdeklődés felkeltése, és lehetőség hogy nem akarja. Addig is biztosítjuk a számára elfogadott ételeket. Az 1-1 falatnak egyébként nincs tápanyagértéke igazán, csak feszélyezi a kicsit, és Titeket, szülőket is.
Ha nem javul a helyzet, a gyermek elzárkózik, vagy problémás az evése, szeretettel várom az online rendelésen, ennek részleteit ITT olvashatjátok.