vs.
Hogyan hozható létre az egyensúly?
Beszéljünk egy ovissal, vagy annál kisebb gyerekkel semleges szavakkal, ne legye „jó” , „rossz”, „egészségtelen”, „egészséges”, „cukros”, „ártalmas”, „vitamindús”. Legyen pl. a banán (sárga, mint a napsütés/ sima a héj, alatta pedig puha/gyümölcs ami fán terem/omlós/édes illatú/krémes, stb, ahelyett hogy „superfood” „tele van vitaminnal!” „nehogy hozzányúlj, tele van a héj méreggel!”).
Élvezzük a felfedezését!
- A család cukorpontja: TE és apa döntitek el, hogy mennyi édesség van otthon. Lehet, hogy pl. túró rudiból egy nagy csomaggal veszel, de mondok egy tippet: csinálj a gyereknek NASI FIÓKOT (hűtőben és/vagy konyhaszekrényben). Itt legyen fogyasztható (tehát felvágott, megmosott, jól kinéző) gyümi, zöldségrúd, tönkölyropi, 1 túró rudi, stb. A gyerek ehhez hozzáférhet, és megeheti nyugodtan a napi nasi fiókból amit szeretne.
- Ha a gyermek nasit eszik, ezt ne kösd össze a viselkedésével. Ő ettől nem rossz gyerek, persze hogy finom a csokitorta! De ne legyen a nasi, az édesség kezdetektől sem jutalom, vagy kiérdemelendő dolog, mert fel fog értékelődni. Legyen ugyanolyan élelmiszer, mint a narancs. Persze nincs mindennap csokitorta otthon, de mikor ünnepel valahol, teljesen belefér. A beviteli ajánlások szerint sem O édességet lehet ám enni!
- Nem kell szokássá alakítani azt, ha pl. úszásra mész érte, van nálad egy kakaós csiga. Legyen az néha túrós pogácsa, házi zabkeksz, banános smoothie, stb.
- Mondhatsz nemet, de légy spontán: lehet olyan élethelyzet (pl. nyaralás, beugrik valaki egy kis sütivel), amikor ezt nem teszed szóvá. Hagyd csak őt is élvezni az ízeket, de azért kínálj mellé mondjuk Korpovit kekszet, tönköly ropit, sok vizet.
- Vannak több tápanyagot tartalmazó nasik, amelyek vagy fehérjét, vagy gyümit, esetleg rostot is tartalmaznak: almás pite, túró rudi, túrós rétes, barackos zabkeksz, meggyes rétes, stb.- De a receptekben a cukor szinte kivétel nélkül egyébként negyedelhető, és az édesség zabpehellyel turbósítható (pl a muffinhoz 2OO g liszt és 15O g cukor, 1 tojás helyett..—– 3 tojás legyen benne, 15O g liszt, 5O g zabpehely, 35 g cukor, plussz monduk reszelt narancshéj, és fahéj ami feledteti, hogy nem olyan édes). De soook receptet egyszerűen banánpéppel, almaszósszal, sőt, amit szeretek datolyaőrleménnyel is el lehet készíteni (pl Hester’s life) Ezek is cukrok, de más is adódik a finomsághoz az adott helyettesítőből, pl. rost, stb.
- Mutasd meg neki, hogy az evést lehet, kell élvezni! Nem tápanyagbevitel elsősorban, élvezni is lehet!
- Csillagozással pontozzátok az ételeket: fehér papírra írjátok le az összes, a gyereked által ismert ételt, és pontozza csillagokkal (5 a legistenibb, 1 amit megeszik de nem nagyon szereti). Mondd el neki, hogy mi felnőttek sem eszünk ám minden étkezésre 5 csillagos ételeket. 5 csillagos pedig nem csak nasi lehet!
- Süss vele együtt! rengeteg gyerekeknek szóló receptes könyv van (ajánlom: ) . Az ételkészítésbe fektetett erőfeszítés és szeretet megértése segíthet jobban értékelni az ételt, és összehoz titeket.
- Fedezzétek fel a világ finomságait: nekünk evidens, de ő ismeri a churrost? Tudja, hogy lehet mártogatni, hogy honnan jön? Vagy a pizza? Készítettek már együtt, és meséltél neki Olaszországról? Vagy tudja, hogy a mandarinban hány db mag van? És hogy ezek mik? Vagy, hogy a sajtot hogyan készítik, hányféle sajt van a boltban ami más más ízű, illatú? Ami nekünk evidens, neki még nem az, meg lehet neki ezeket tanítani. A felfedezés NEM jelent egyet a kóstolással, lehet az gondolati szinten is, de akár tapintás, látás, szaglás útján is ismeret.