Barion Pixel

A 4-6 hónapos baba táplálása

Több száz kisgyermek tanácsadása után rengeteg tapasztalatom gyűlt össze arról, ami valóban hasznos a szülőknek. Ismerem a problémákat, és az egyéni különbségeket. Tarts velem, megosztom veled, én hogyan szoktam csinálni!
__________

Amikor enni tanul a baba, nem csak a tápanyagok miatt kínáljuk a finom falatokkal. Sokkal több van ebben és sokkal fontosabb, mint hogy alma vagy barack legyen az elsőként kínált étel.

Az evésről az egyik legáltalánosabb mítosz az, hogy könnyű és ösztönös.

Az evés valójában a legösszetettebb fizikai feladat, amelyet egy ember végezhet. Evés közben felhasználjuk a test összes szervrendszerét: az agyat és a koponyaidegeket; a szív és az érrendszert; a légzőszervi, endokrin és anyagcsere-rendszereket; a test összes izmát és az egész gyomor-bél traktust. Csak a nyeléshez szükséges 26 izom és hat koponyaideg. Az evés az egyetlen feladat, amelyet a gyermek teljesen önállóan tesz meg, ehhez minden érzékszervének egyidejű koordinációjára van szüksége.

A fizikai koordináció kezelésének képessége ösztönösen kezdődik, de csak az élet első hónapjában.

.

A baba öt-, ill. hathónapos kora után az evés valójában már tanult viselkedés.  A szülő segíti vagy éppen hátráltatja ebben, ő a kapocs.

Az egyik leghíresebb, témával foglalkozó szakértő (Koletzko) által készített ábra, mely bizonyítéka annak, hogy a hozzátáplálás összetétele és mennyisége nem mindegy 1 év alatt sem.

forrás: http://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/2981/fajlok/EMMI_szakmai_iranyelve_%20csecsemo.pdf

.

Sok készséget kell segíteni a sikeres evéshez, ezek:

  • testtartás stabilitása
  • orális-motoros készségek (püréket eleinte még szívó mozdulattal eszi, majd halad az egyre fejlődő nyelvmozgásokkal a darabos ételek evéséhez)
  • rágási készségek (szopástól a csámcsogásig, rotációs rágásig)
  • szenzoros készségek (lehetővé teszik, hogy a gyermek tolerálja az „érzést” a szájában, ízeket, tulajdonságokat)
  • koordinációs készségek (önálló evés a cél, minél hamarabb)
  • szülői készségek (ösztönzik a babát a tapasztalatszerzésben és biztosítják az érzelmi-, fejlődésbeli-, és tápanyagszükségleteket, szenzitíven reagálnak az éhség/jóllakottság jeleire).

.

Mi történik a táplálás során valójában?

Alap: megfelelő időpont választása a hozzátáplálás megkezdésére. Ezt nem csak a legfrissebb ajánlások alapján lehet tudni, hanem onnan is, ahol a baba éppen tart, milyen készségekkel, fejlettséggel rendelkezik. A kettőt összevetve kapjuk meg a legjobb, legideálisabb időpontot. Nem kell korán kezdeni rutinból, csak nagyon ritka esetben, akkor is orvosi indok miatt (bővebben a kezdésről).

.

  1. Száj-kézmozgás koordináció:
    • a babának arra van szüksége, hogy felfedezze a szájával és a kezecskéivel egyaránt az ételeket
    • sima kispohárból tanítsd inni a hozzátáplálás elején (babavíz, nem tea vagy gyümölcslé), de ez néhány korty lesz csupán általában
    • (7-9 hónapos korában jöhet a szívószálas itató, ehhez a szívószálból való ivást meg kell tanítanod neki (pürével először, majd vízzel, majd jöhet a pici kulacs melyben rövid és puha a szívószál, a nyelve hegyéig ér, nem tovább)
    • nem ajánlom rendszeresen: csöpögésmentes poharak, csőrös itatók, olyan szívószálas itatók amelyekben szelep van (nem megfelelő nyelvhelyzet, technika rögzülése). Cumisüvegből sem itatunk vizet.
    • Ételek állagai ekkor:
      • Pürés, picit folyós de nem teljesen (pl. nem gyümölcslé!- lásd Hozzátáplálási Kisokos): kanál a szülő kezében (Start kanál). Kanál nyelének tartása párhuzamosan a talajjal, a gyermeknek a fejét nem kell előre-, vagy hátrabiccentenie, szemben ülünk vele. Pár hét múlva jöhet a NumNum Előkanál szett.
      • NINCSENEK a pürében pici, puha darabok sem (később sem, vagy darabos vagy pürés az állag, de ne keveredjen, hiszen ez öklendezést vált ki általában).
      • összetétel: lásd Kisokos. Először egy összetevős, majd kettő, aztán törekedj arra minél hamarabb, hogy tápanyagban dús (szénh., feh., zsiradék is rendszeresen ill. mikroelemek, vas) legyen .
      • napi 1-2x kínálni, szoptatástól és tápszertől független, elkülönülve térben és időben. A baba feladata eldönteni, mennyit kér az ételből, a szülőé pedig a megfelelő ételt biztosítani (ételfajta, helyszín, időpont).
      • ellenőrizzük a baba növekedését, ez mutatja, hogy a táplálás megfelelő-e (mindig ugyanakkor, ugyanúgy mérni, jó, ha szakemberre bízzuk ezt, és percentilis görbén vezetni. Pontosan, mert ha mondjuk a baba 1-én született, a következő hónapban pedig 15-én mérjük, ekkor már nem egy hónap múlva vagyunk, hanem 1,5 hónappal!)
      • ha BLW-s a baba, kérd szakember segítségét, de én először a pürékkel való tapasztalatszerzést ajánlom, ha csak néhány hétig is!
  1. Stabil posztúra/testtartás:
    • nélkülözhetetlen a kényelmes és biztonságos evéshez minden életkorban
    • kitámasztva ekkor még, hiszen még nem képes megtartani a súlyát és nem is ültetjük. Általában a legelején az a legjobb, ha a szülő ölében ül a pici baba, a szék még általában ilyenkor nagy neki. A kezdés után kb 4-6 héttel jöhet általában egy szuper szék, amely állítható hónapról hónapra a gyermek méreteihez képest.
    • a stabil hát-, és oldal-, és lábtámasz miatt a pozíció jó, a nyelés, az evés rendben lesz
    • nem etetünk félig ülő helyzetben, vagy fejet megbiccentve (a kanál szemből érkezik a baba szájához, nem fentről)
    • ajánlom, legalább a gyermek 12 éves koráig jó lesz a kezdetektől: : Stokke TrippTrapp vagy Hauck Alpha Plus.
    • EZT olvasd el a legjobb székekről

.

  1. Orális készségek
    • a kanalat ne dugd bele a baba szájába. Finoman érintsd a FELSŐ ajkaihoz (alsóhoz érintve nyelvkilökést okozhat), és hagyd, hogy ő „kapja be”, és fogyassza el róla a falatot. Legyen aktív részese a táplálásnak!
    • a babának meg kell tanulnia: mozgatni az ételt a szájában és lenyelni azt (öklendezés és nyelvkilökés nélkül), a nyelvét egyik oldalról a másikra mozdítani, majd az ételt a moláris fogak/íny területére juttatni, hogy majd ott rágja, ha eljön az ideje
    • akkor jöhet a következő falat, ha a baba az előzőt lenyelte, és érdeklődik továbbra is (mennyiséget ő állítja be)
    • jól jöhet egy speciális rágóka, mely a fogzási fájdalmakat is csillapítja, illetve segít a rágás tanulában, száj/arcizmok erősítésében (hamarosan nálunk)
    • püréket kínálj először, így a baba megtanul először nyelni, aztán jön majd a rágás tanulása. Püréket enni más technikát igényel tőle, mint a szopizás vagy a cumisüvegből történő evés. Evésnél a nyelv segít a falatképzésben, úgy, hogy az étel mozgatását a száj elejéről hátrafelé segíti. Előfordulhat, hogy eleinte a baba még nem csukja rá a száját a kanálra, ez később is kialakulhat.

.

  1. Szenzoros készségek
    • hagyd, hogy a baba maszatos legyen, nem kell törölgetni (főleg nem popsitörlővel az arcát!). Az agy jelet kap arról, hogy a pofin lévő maszat maga az az étel, ugyanaz, ami a szájban van, így összekötve alakul ki a megfelelő érzet, hogy mi a teendő vele (evés/rágás).
    • ne használj nehéz, mozgásban akadályozó előkéket. Ez nem egy műtét ahol mindent le kell takarni, hanem a való világ, nem kell megvédeni a babát a maszatoktól. 🙂 Könnyű, kicsi, vízhatlan előke vagy pamut a legjobb.
    • az érzékelés koordinációját kívánja a babától az evés, ezek: látás, hallás, tapintás, szaglás, ízlelés, egyensúlyi helyzet, testtudat
    • az ételeknek, italoknak nem csupán ízük van: egy őszibarack például virág-illatú, édes, szőrös, belül puha és más színű esetleg, levet ereszt, ha beleharapunk roppan a héj, elolvad a szájban, stb. (babához mérten ebből ő is rengeteget érzékelhet- persze héj nélkül)
    • friss, házi ételeket preferáljunk, ne konzervált, a gyermeknél általában idősebb üveges bébiételeket, hiszen egy sor szenzoros élménytől/tapasztalattól elveszhetnek
    • figyelj a hőmérsékletre, ami sósabb jellegű (nem sós, de pl. húsos-zöldséges menü)- legyen meleg de NE forró. Ami gyümölcs, az lehet szobahőmérsékletű, ami tejtermékes az lehet hűvös (nem jéghideg). Érje őt mindenféle hőmérséklet is
    • vannak szuperérzékelő gyerekek (keserű), de elég ritka. Ők elutasítják a zöldségek egy részét a kezdetektől.
    • ne ijedj meg, ha grimaszol. Neki ízrobbanás az őszibarack is! 🙂 Egyértelmű lesz, ha nem ízlik neki valami vagy valamiért nem nyeri el a tetszését: ki fogja köpni és tiltakozni fog. Ilyenkor kínálj mást, ne tukmáld, majd pát nap múlva próbáld újra valami mással vegyítve/más fűszerezéssel (igen, legyen fűszerezés pár hét múlva már!)
    • olyan étel-kombinációk legyenek, amit mi is megennénk (pl. máj-körte fura, vagy csirkemell-dinnye szintén fura)
    • szuper, ha az ingerek összeillenek, ezért a módosított családi menü szuper (pl. ha fokhagyma illat van a családi ebéd miatt és erre ő körtét kap, az nem passzol számára.. más az illat és más az íz/látvány)

.

  1. Szülői készségek
    • az újbóli expozíció/kitettség/kínálás a kulcs, hogy a gyermek sokféle ételt elfogadjon idővel
    • ez ált. 8-1O alkalmat jelent, de nem egymás utáni napokon
    • mutasd meg neki, hogyan kell enni, inni (kicsit elnagyoltan)
    • mondd el neki, mit kap, mesélj az ételekről, alapanyagokról bármilyen pici is még (jelzővel ellátva, gyengéd szavakkal, azaz nem borjúpürének hívjuk, hanem szupererő husipürének)
    • kóstold meg, amit adsz neki

.

FONTOS: a szülők etetési stílusa lehet (Benny Kerzner et al. Pediatrics 2015)

  • reszponzív: limitálja, hol, mikor és mit ad enni gyermekének. Ez a megfelelő modell. Szenzitíven és jól reagál a gyermek éhségjeleire. Vezeti a gyermek evését. Kevesebb gyorsétel, több gyümölcs és zöldség, tejtermék jellemzi a gyermekeik étrendjét. Ezek a kicsik vannak leginkább védve a súlyproblémákról (soványság/obes.).
  • kontrolláló: kényszeríti, nyomást gyakorol gyermeke evésére. Korlátozza az ételeket, nem veszi figyelembe gyermeke éhség-, és jóllakottság jeleit. Rosszul állítja be gyermeke kalóriabevitelét. Az ő gyermekeik kevés gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak. Sokkal valószínűbb, hogy emiatt súlyproblémákat (soványság/obes.). okoznak.
  • elnéző: nincsenek határok. Mindegy neki, hogy a gyermek hol, mikor és mit eszik. Speciális ételeket készít, ignorálja az éhség-, és jóllakottság jeleit. A gyermek étrendje tápanyagban hiányos (kivéve a zsírt), kevés tejterméket fogyaszt.
  • elhanyagoló: feladta az evésnél való következetességet. Nincsenek határok. Nem veszi figyelembe gyermeke éhség-, jóllakottság jeleit, érzelmi és fizikai igényét. Valószínűbb, hogy a gyermeke túlsúlyos vagy sovány.

.

Eszközigény (a teljesség igénye nélkül, én ezeket ajánlom és használom az egész családnál)

  • alapanyagok (lásd. Kisokos), tárolás- üveg tárolók, pl. Ikea/Tefal, stb
  • konyhatechnológia (finomságok készítése, lásd SEGÍTSÉG 1 éves korig): párolás, sütés, főzés, grillezés, fűszerezés, pürésítés, alaplé készítés- ezzel higíts, ha kell, NE VÍZZEL ez lehet zöldség alaplé is, menütervezés, stb.
  • ételkészítés: Tefal Ingenio párolókosár (jobbnak tartom, mint a fémet: nem égeted meg magad vele és könnyű tisztítani), nagy teljesítményű turmixgép (pl. Kitchenaid, azért kell a teljesítmény, mert leginkább így lesz egynemű, krémes a püré, kevés légbuborékkal- ez hasfájást okozhat, pl. botmixer szokott). Tefal Ingenio edénykészlet (kis helyen elfér, lehet vele mindent: főzni, sütni, hűtőbe tenni, és tapadás mentes).
  • Gyermek etetőszék (Stokke TrippTrapp- magas az ára de évtizedekig jó és tartós/Hauck Alpha Plus)- le kell mérni az étkezőasztal magasságát otthon, hogy passzol-e alá! Nem csak a póz miatt kell, az is fontos, hogy a gyermek ezt magától fel tudja venni majd ha ott tart a fejlődése: a lábtartó egy mini lépcső lesz, amelyre rálép, ráhelyezi a testsúlyát és magától felül/leszáll a székből. A szék nem borulhat fel ekkor.
  • Baba tálak
    • szeparált, színes, lapos tálak (osztott tányérkák) : mindegyikben más étel (szeretem: EZPZ- itt kukkantsd meg, IKEA)
    • mélyebb, színes tálkák (püréknek, köretnek, joghurtnak, stb.), jó, ha tapadásmentes
  • Evőeszközök
    • Start kanál: kezdetekhez, a szülő kezébe
    • NumNum eszköz: 2 éves korig
    • speciális rágóka (hamarosan)
  • Ivás

.

Előfordulhat, hogy a hozzátáplálás során nehézségek lépnek fel. Ezek megoldása egyéni, általában szakember bevonását/vizsgálatát igényli. Hozzám az alábbiakkal szoktak jelentkezni a szülők (RÉSZLETEK), általában ezek kombinációjával. Éppen ezért egyéni a megoldás mindig.

Nehézségek a hozzátáplálás elején (egyenként is, de általában együtt fordulnak elő):

  1. túl későn/korán kezdik el a baba táplálását
  2. a baba kilöki az ételt a nyelvével
  3. a baba öklendezik
  4. a baba nem fogad el 1-2 kanálnál többet
  5. a baba a szülő szerint „folyamatosan csak enne”
  6. a baba kihányja az ételt
  7. a babának bőrtünetei lesznek
  8. a baba zaklatottá válik
  9. a babának hasi tünetei lesznek
  10. a babának egyéb tünetei lesznek („ingerlékenység”, alvás változása, stb.)
  11. a baba széklete megváltozik
  12. napirend hiánya
  13. példamutatás hiánya
  14. speciális igényű baba (pl. koraszülött, diszfágia, reflux, tejallergia, stb.)
  15. a szülő/gondozó fél a táplálásról (tüneteket keres, fél a félrenyeléstől, stb.)
  16. a szülő félreértelmezi a baba jelzéseit (regulációs zavar)?
  17. a szülőnek nem megfelelőek/ korszerűek az ismeretei a baba szükségleteiről
  18. a szülőnek nem megfelelőek az ismeretei a baba evési eszközválasztásáról (nem jó az etetőszék, a pozíció, a kanál, stb.)
  19. a szülői etetési stílus elhanyagoló
  20. a szülő lelki okai, a múlt árnyai befolyása a gyermek táplálására
  21. rossz szociális körülmények
  22. nem/ vagy nem jól támogató környezet (ellentmondó tanácsok, Fb. csoportok?)
  23. a baba nem megfelelően gyarapszik (ELLENŐRIZNI A PCT-GÖRBÉN!)
  24. anya-gyermek kapcsolat zavarai
  25. anyai depresszió
  26. stb.

.

Kutatások bizonyítják, hogy egy gyermek minél több étellel kapcsolatok inger, tapasztalat ér 1 éves kora előtt, annál kisebb a valószínűsége, hogy később evési nehézségei lesznek. A szülő a kulcs ahhoz, hogy a gyermek ezt megkapja. Nem kiszolgál, hanem segíti gyermekét az önálló evéshez való úton.

A Kiskanál Kommandó anyagai ebben segítenek. A szülőt kompetensé teszik a gyermeke táplálásában. Nem általánosítva, hanem a gyermekre szabva megtanítja a szülőt szenzitívvé, tudatossá válni.

Én a fenti módszerek ismeretében dolgozom (ITT) részletes anamnézis felvétellel, táplálási naplóval, videótechnikával egyaránt. Ez az állapotfelmérés, ahol kiderül a szülői hozzáállás, etetési stílus, a gyermek egyéni jellemzői és fejlettsége, csecsemő-szülő kapcsolat megfigyelése,  a baba táplálási igénye és temperamentuma, egyéni tanácsadási terve. Ezután jöhet az intervenció, ahol nem csupán az ételek fajtái és mennyisége van a központban, hanem a “hogyan” ugyanúgy (szülői és a gyermek oldaláról is).

Ajánlom a uptodate hozzátáplálási könyvünket és a gyakorlati videókurzust egyaránt, illetve a Facebook-oldalunk rendszeres követését!

 

Lukasz Rebeka
Lukasz Rebeka
dietetikus, csecsemő-szülő kapcsolati konzulens, a Kiskanál Kommandó alapítója Évek óta foglalkozik gyerekekkel, személyesen és online egyaránt segítve a szülőket. A célja, hogy a szülők etetés helyett megtanulják táplálni gyermeküket. Fő érdeklődési területe a koragyermekkori táplálási problémák és a hozzátáplálás. Nagy hangsúlyt fektet a legújabb szakmai ajánlásokra és a fejlődésre, ezért rendszeres résztvevője és előadója a hazai gyermekgyógyászati konferenciáknak. Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete Egészségértés díját 2018-ban vette át a Kiskanál Kommandóért, amely könyveit és kisokosait a Házi Gyermekorvosok Egyesülete és a Magyar Gyógyszerészi Kamara szakmailag ajánlja.

ÚJ KISOKOS

KISOKOSOK

Ingyenes letöltés

error: Vedd fel a kapcsoaltot velünk, ha szeretnéd átvenni anyagainkat.