Veszélyes a tonhal? 
-Biztonságos tonhalfogyasztás várandósoknak, szoptatós anyáknak és gyermekeknek-

írta: Lukasz Rebeka, dietetikus


Azt hihetnéd, hogy a “tonhal” egyféle halat jelöl, de nem! Létezik fehér tonhal, nagyszemű tonhal, kékúszójú tonhal, csíkoshasú tonhal, és sárgaúszójú tonhal egyaránt. Különbözőképpen veszélyeztetettek, és adott esetben szennyezettek (pl. higannyal). A nagyobb testű halak, melyek tovább élnek és más halakat is fogyasztanak, a higanyból többet tartalmazhatnak. Ilyen pl. a fehér tonhal, mely átlagban háromszor annyi higanyt tartalmaz, mint a többi tonhalfaj. 

A higany gyermekeknél agyi idegrendszeri károsodást, fejlődési rendellenességet okozhat, ha azt rendszeresen, bizonyos mennyiségben fogyasztja (igaz ez a magzatra is).

Tudtad? A higanyt nem lehet főzéssel vagy tisztítással eltávolítani! 

Miért jó a tonhal?

Jó minőségű fehérjét tartalmaz (mint a többi hal), viszont magas az omega-3 zsírsav tartalma (pl. agyi fejlődésnek szuper), és a B-vitamin tartalma.

Lehet a kicsiknek is, várandósoknak is, szoptatós anyáknak is tonhalat fogyasztani, de a következőképpen:


GYERMEKEK

A. Tonhalkonzerv (mely túlnyomórészt csíkoshasú tonhalat tartalmaz)

  • Heti 1-2x 

  • Mennyiség: 

    • 2 éves kor alatt (leghamarabb 6 hónapos kortól): kb. 3O g 

    • 2 éves kor felett (4-7 éves korban): kb. 6O g

B. Fehér tonhal, sárgaúszójú tonhal

  • Heti max 1x

  • Mennyiség: u.a.

Kerülni: nagyszemű tonhal (és: király makréla, cápa, kardhal, cserepes hal)

VÁRANDÓS ANYÁK

A. Tonhalkonzerv (mely túlnyomórészt csíkoshasú tonhalat tartalmaz)

  • Heti 2-3x 

  • Mennyiség: 

    • kb. 12O g (kisebb termetű hölgyeknek kicsit kevesebb)

       

B. Fehér tonhal, sárgaúszójú tonhal

  • Heti max 1x

  • Mennyiség: u.a.

Kerülni: nagyszemű tonhal (és: király makréla, cápa, kardhal, cserepes hal)


Honnan tudod, melyik faj van a dobozban/csomagban? 

Sajnos nem mindig tüntetik fel, de ha a gyártót kérdezed (pl. Információs vonal, az adott terméken olvasható kódot beolvasva) tájékoztatnak.

A halakat a termékeken általában a latin nevüket tüntetik fel, mely a következő:

  1. Nagyszemű tonhal (Thunnus obesus)

  2. Kékúszójú tonhal (Thunnus thynnus)

  3. Sárgaúszójú tonhal (Thunnus albacares)

  4. Csíkoshasú tonhal (Katsuwonus pelamis)

  5. Fehér tonhal (Thunnus alalunga)

Hogyan és mikor vezetheted be a tonhalat a gyermeked étrendjébe?

A hal a gyakori táplálékallergének közé tartozik, éppen ezért egészséges babádnak 6 hónapos kortól, figyelve arra, hogy egyszerre kis mennyiséget kapjon, és 4-napig más újdonságot ne (az esetleges reakciókat így lesz mihez kötni). A többi összetevő bevezetésének optimális idejét a Házi Gyermekorvosok Egyesülete által ajánlott táblzatban találod. Innen tudod letölteni. 


Pár recept ötlet:

-Pürés babák: Tonhalas-avokádós burgonyapüré, tonhalas édesburgonya püré, sajtos-tonhalas quinoakása
-Darabos ételt fogyasztó, vagy BLW-s babáknak: tonhalfasírt (sütőben sütve), tonhalas muffin, tonhalas tészta

ÖSSZEFOGLALÓ, mire figyelj? 

A hal fajtájára, a konzerv egyéb összetevőire (ha olyan összetevő van benne, amit még a gyerkőcnek nem vezettél be, sómennyiség), és a nyers hal (pl. tonhalsteak, sushi, maki) kerülése mind a gyermeked, mind szoptatás vagy várandósság alatt.

A halfogyasztással kapcsolatban mindent megtalálsz a Hozzátáplálás szakemberekben, nézd csak ITT.

Felhasznált irodalom:
Fish Consumption Advice – FDA/EPA Advice on What Pregnant Women and Parents Should Know about Eating Fish, 2O17