Tőled függ, melyik útra viszed

írta: Lukasz Rebeka, dietetikus

Belegondoltál már abba, hogy a hozzátáplálás nem csak egy kanálnyi borsópüréről szól?

Belegondoltál már abba, hogy nem csak a “mit adj” a lényeg, hanem a “hogyan adj” is?

Belegondoltár már abba, hogy a hozzátáplálásnak pszichológiai háttere is van, sőt:

A hozzátáplálás időszaka kihathat az egész életre lelkileg és testileg egyaránt?

Kanyarodjunk vissza a lehetséges útra, ahová a hozzátáplálás vezethet babád felnőtt korában. Egy kutatás (1) szerint az a felnőtt nők, akiknek gyermekkorukban a szüleik azt hangoztatták, hogy valami nincs rendben a súlyukkal (pl. “fogyóznod kellene”, “túl kövér vagy” “túl sovány vagy” “ha ennyit válogatsz, nem fogsz megnőni”, stb…), elégedetlenek voltak a felnőttkori testükkel, akkor is, ha felnőtt nőként teljesen átlagos testsúlyuk volt!

A tanulság, avagy a 1O+1 tipp , hogy jó irányba tarts babáddal:

  1. Fogadd el a gyermeked! Írd a hűtőre nagy betűkkel: “Szeretlek és elfogadlak, olyannak, amilyen vagy!”
  2. Ne tégy megjegyzéseket a súlyára, soha!
  3. Ha bármi szokatlant tapasztalsz (megáll a súlya, fogyás/hízás ) fordulj gyermekorvoshoz!
  4. NEM kell megenni, ami a tányéron van. Annyit egyen, amennyi jól esik neki. Inkább kevesebbet szedj, és kérhessen még! (Másik véglet: igen, ehet többet is, mint a Hozzátáplálási táblázatban lévő mennyiség)
  5. Egy étkezésen belül igyekezz többfélét tálalni, változatosan! Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha pl. hal az ebéd, mellé ne csak keményítőtartalmú (pl. rizs, burgonya) köretet adj, hanem pl. párolt zöldségeket, 1-1 szelet citromot is, ebéd után pedig kínáld meg gyümölccsel!
  6. Rejtsd el a zöldségeket: a különböző szószokban, ragukban, szelet sütikben (cukor nélkül) elrejthető rengeteg zöldség: csirkepaprikás (a raguba tegyél cukkinit, répát, paradicsomot, kaliforniai/kápia paprikát, majd turmixold le, így egy tartalmas, zöldséges szaftot kapsz), brownie (cukkinit lehet a legtöbb süti tésztájába tenni- észrevétlen!)
  7. Együtt vásároljatok, étkezzetek, mutass meg minél többféle alapanyagot! A nagyobb gyerkőc keverjen, gyúrjon, mosson zöldséget, segítsen lepakolni az asztalt!
  8. Alakítsd át az ételeket, hogy neki is megfeleljen! Gyakori tévhit, hogy az 1 éves már eheti azt, amit a szülei. NEM! Más a tápanyagszükséglete! 1 éves kortól teljeskiőrlésű liszt/pákáru legyen az esetek felében, sok fehérje, egészséges zsiradék (hal heti2x, olajok vegyesen), cukor minimalizálása, mozgás, sokféle hús, tejtermék, stb.
  9. A nasikat kerüld: a különböző tejes szeletek, bolti piskótafigurák ebéd előtt elveszik az étvágyát! Ezekből lehet egészséges verziót is sütni, de a legjobb, ha az étkezések viszonylag kötött időben, rendszerben, kiszámíthatóan zajlanak! (Persze, ha éhes, adj neki étkezések közt egészséges nasit)
  10. Fogadd el, ha valami nem ízlik neki, ha valamit nem akar megkóstolni. De ne add fel! Lehet, hogy 2Ox kell valamit kínálni, mire megkóstolja. Egy valamit nem szabad: erőltetni! Tartsd tiszteletben, hogy van véleménye, ízélése és érzi, mennyit kell ennie!

+1 A legfontosabb: mutass példát: egyél vele! Egyél Te is egészséges ételeket, lássa, hogy ez természetes! Anya nem bekap néha futkosva ezt-azt, hanem leül vele,figyel rá, a Baba is az asztaltársaság része, nem mindenki őt figyelni, hanem hagyják tapasztalni: fogni, ízlelni, szagolni, hallani!

A Te dolgod eldönteni:

-mit teszel elé
-hogyan tálalod
-megszabni, kb. mikor történik az étkezés

A Gyermeked dolga eldönteni:

-akar-e enni
-mennyit akar enni

A Kiskanál Kommandó ebben hisz. Éppen ezért került
a legújabb, hazai hozzátáplálási könybe
egy egész pszichológiai fejezet, melyet Szabó Barbara pszichológus neve fémjelez.

Ez nem csak egy kanálnyi borsópüréről szól. Az is számít, ki van a kanál két végén: a szülő és a gyermek egyaránt- testileg, lelkileg, szeretetben.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27270419
Ellyn Satter Institut