A LEGFONTOSABB 1O TÉNY, AMELYET ÉRDEMES
TUDNOD AZ ÉDESÍTÉSRŐL GYERMEKKORBAN

Szögezzük le: a cukor, az cukor.

Mindegy, hogy miből állítják elő: cukornádból, cukorrépából, gyümölcsből, lótuszvirágból,..stb.

  1. Hazánkban jellemzően cukorrépából, több országban pedig cukornádból. A nádcukornak ugyan kissé más az íze, semmilyen szempontból sem előnyösebb a Gyermekednek.

  2. Jelentőségét tekintve lényegtelen, hogy melyik cukor tartalmaz több, ám minimális mennyiségű, a Gyermeked számára hasznos anyagot (hasonlóan a sóhoz, mert ebből nem fedezhető a Gyerkőc optimális szükséglete).

  3. Az édesítésre is igaz, hogy 1 éves korig ne használj rendszeresen édesítőanyagot, mert ezzel egyrészt a Gyermeked jobban fogja kedvelni, hozzászokik, és később nehezebben fogadja el a többi ízt. Másrészt, amíg a Gyermeked cukros ételeket, italokat fogyaszt, megfosztod attól, hogy a számára jóval előnyösebb ételekből, italokból elegendőt fogyasszon, hiszen kevésbé lesz éhes.

  4. Ha a Nagyi 1x-1x a megkínálja egy kis sütivel, nem fog összedőlni a világ! Ne keríts ennek nagy feneket!

  5. A barna cukor sem egészségesebb Gyermeked számára, igaz, több benne néhány ásványi anyag, B6-vitamin.

  6. Méz: 12 hónapos kor előtt nem tanácsolt bevezetni, mert botulizmust okozhat, amely akár életveszélyes állapotot is előidézhet. Ezt a toxint csak nagyon hosszú ideig tartó hőközléssel lehet hatástalanítani, mely módszer az otthoni körülmények közt gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

  7. Cukoralkoholok: xillit, eritrit, szorbit, mannit, maltit. Ezek az anyagok a természetben is előfordulnak, de mesterségesen is előállíthatók. Több előnyük van a cukorhoz képest, ám a hátrányaik miatt Gyermekednél nem, vagy csak nagyon minimális mennyiségben ajánlott őket használni, egyeztetve a házi gyermekorvossal.

Mellékhatásaik lehetnek: puffadás, hasfájás, hasgörcs, hasmenés. Ezek a mellékhatások egy csecsemőnél komoly veszélyforrást jelentenek. Az anyatejjel is átjuthatnak a gyermek szervezetébe.

  1. Stevia: szuper, teljesen biztonságos. Hőálló, nem kell számolni mellékhatással. A megengedhető napi beviteli (ADI) érték 4 mg/ttkg (EFSA). Ez mondjuk egy 1O kg-os Babánál 4O mg. Elrejtik már nagyon sok ételben (puding, készétel, gyümilé, stb. Címkén lehet, hogy E96O-ként szerepel!! ). Az édes ízekre való hangolást viszont ezzel is mellélőheted!

  2. Mesterséges édesítőszerek: legismertebb tagjai az aszpartám, a szacharin, a ciklamát, és az aceszulfám-K. Gyakorlatilag kalóriamentesek. Nagyon sok támadás kereszttüzében állnak, de a kutatások, melyekre a negatív mellékhatások esetében hivatkoznak, állatokon és megadózisú alkalmazásuk mellett jelenteztek. Használatuk mértékkel biztonságos, ám még további kutatásokat igényel, hogy gyermekek esetében milyen következményekkel számolhatunk.Ennek tekintetében egészséges gyermekednél fogyasztásukat kerüld, vagy minimalizáld, és egyeztess gyermekorvossal.

1O. Jó jó, de akkor mivel édesíts?
Amennyiben elkerülhetetlen az édesítés (pl. muffin), helyettesítsd a cukrot banánnal, vagy almaszósszal! (ha erre nincs lehetőséged, negyedeld meg a receptben megadott cukor mennyiséget).

A pontos módszert itt találod: https://www.facebook.com/notes/biztons%C3%A1gos-hozz%C3%A1t%C3%A1pl%C3%A1l%C3%A1s-dietetikai-tan%C3%A1csok-kisgyermekkorig/cukor-helyettes%C3%ADt%C3%A9se-ban%C3%A1nnal-almasz%C3%B3sszal/577275382479012/

Köszönöm, hogy elolvastad! Ha hasznosnak találtad a tartalmat, kérlek, oszd meg! 🙂